ACL misstänkta för brott efter skrotning i Alang

Som sista G3:a i drift kördes Conveyor upp på stranden i Alang i början av oktober. Hon hade sällskap av Cartier som anlände en dryg vecka tidigare. Foto: Peter Rautiainen
Annons

ACL är under polisutredning i Tyskland efter skrotning av Cartier och Conveyor i Alang. Misstankarna gäller brott mot EU:s regler om transport av avfall, skriver DN i en stor granskning.

Redan i juli i år fick tyska och brittiska myndigheter varningar från organisationen Shipbreaking Platform om att ACL planerade att skrota Cartier och Conveyor i Alang.

Enligt DN följde flera europeiska myndigheter Cartiers och Conveyors sista resor. Däribland svenska Naturvårdsverket.

Grundregeln är att fartyg som befinner sig i EU och ska skrotas ska transporteras till en återvinningsanläggning inom EU eller i ett OECD-land.

Annons

Atlantic Conveyor befann sig fortfarande inom EU och det fanns möjlighet att ingripa och hålla kvar fartyget om misstankarna skulle stämma. Naturvårdsverket hade ett möte med ACL som hävdade att rederiet inte beslutat vad som skulle hända med fartygen.

”Så här långt har vi inga misstankar om illegal avfallstransport”, skrev Naturvårdsverkets handläggare och tillade att det kanske finns ett annat scenario i bakgrunden men att det i så fall inte är lätt att bevisa.

Under tiden lämnade även Conveyor europeiskt farvatten. Conveyor hade en sista last med bilar som lossades i Dakar. Systerfartyget Cartier blev däremot liggande i Sydafrika innan de hittade en last med containers att ta som sista frakt.

På så sätt misstänker de tyska myndigheterna att ACL medvetet har rundat EU:s bestämmelser. Ingen av fartygen hade heller angivit Alang som slutdestination i AIS.

Eftersom Hamburg var båda fartygens sista hamn inom Europa har tysk polis inlett en förundersökning om brott. En av utredningarna har även gått vidare till åklagare, enligt DN.

Andrew Abbot, vd för ACL, säger till tidningen att bolaget bestämde sig för att skrota fartygen först när de befann sig utanför Afrikas kust.

– Det var logiskt för oss ur en geografisk synvinkel eftersom vi hade varit i västra Afrika och lämnat last. Det finns både dåliga och professionella anläggningar för upphuggning i Alang. Vi valde den som var godkänd och certifierad. Vi har inte gjort något som är olagligt, utan har följt alla regler, säger han.

Samtidigt menar ILO att arbetet i Alang är mycket riskabelt. I snitt dör 15 arbetare per år i arbetsplatsolyckor på den indiska stranden. Över 10 000 människor arbetar med upphuggningen av fartyg på den indiska kusten. Mycket av arbetet görs för hand med enkla verktyg i tidvattenzonen.

En forskningssammanställning från 2016 av EU-kommissionen visar även att kustområdet i Alang är kraftigt förorenat av tungmetaller.

Just nu pågår ett internationellt arbete för att stärka lagstiftning kring fartygsskrotning. Europeiska fartyg ska i framtiden endast skrotas inom EU eller på anläggningar som uppfyller särskilda krav. Två anläggningar i Alang har ansökt om att införas på den godkända listan, enligt DN.

Läs granskningen i DN

Läs även Atlantic Conveyor till upphuggning i Alang