Donsömässan större än någonsin

Ann-Sofie Ankarcrona, projektledare för Donsö Shipping Meet 2017. Foto: Klara Johansson
Annons

Under Donsö Shipping Meet mer än fördubblas antalet personer på Donsö i Göteborgs skärgård. Med över 200 utställare och 1800 deltagare är mässan i år större än någonsin.

Redare, underleverantörer och andra sjöfartsaktörer trängs på mässområdet i och utanför Donsöhallen. Förutom seminarier och föredrag pågår spontana samtal överallt.

Donsö Shipping Meet har växt enormt sedan starten 2009 och är numera enligt projektledare Ann-Sofie Ankarcrona Sveriges största shipping event.

– Det känns som att branschen gillar mässan. Konceptet med speedmeetings är unikt och det finns dessutom gott om tid för spontana möten, säger hon.

Annons

Hon berättar att hela ön står bakom arrangemanget, arbetar ideellt och ställer upp på olika sätt.

Bland utställarna hittar vi Kockumation som är en avknoppning från gamla Kockums varv. De är här för att bland annat visa upp sina tankspolningssystem.

– Det här är ett bra ställe att vara på, säger säljaren Mattias Johansson. Målgruppen är helt rätt, det är bara folk från rederinäringen här, folk som jobbar nära branschen. Så är det inte riktigt på andra mässor.

Nere i hamnen ligger Wallenius representationsfartyg Soya III, Tarbits tremastskonare Lady Ellen och Sirius Shippings nybygge, LNG-bunkerfartyget Coralius. Allihop är här med anledning av Donsö Shipping Meet.

Svenskflaggade Coralius kom hit dagen före mässan, direkt från varvet i Holland. Allt är sprillans nytt och glänsande och förutom besättningen finns personal från rederiet och varvet ombord för att guida besökare.

– Väldigt roligt att vi hann hit, det blev verkligen just in time. Det här är en stor dag för alla på Donsö, säger Sara Lövsund, QA-koordinator på Sirius Shipping.

En bit bort, i Donsös scoutgård, pågår ett seminarium om digital transformation. Annika Elfström, ansvarig för Stenas Digital Transformation Lab, pratar om hur ny teknik kan användas i verksamheten och vilka möjligheter som skapas när generationen millennials kommer in på arbetsmarknaden.

– De är digitally born och inte rädda för ny teknik. De värdesätter transparens och samarbete och drivs av en ”just do it-mentalitet”, säger hon.

Hon påpekar att utvecklingen går oerhört snabbt på det digitala området.

– Så långsamt som det går nu, kommer det aldrig mer att gå.

Behöver vi vara rädda att robotar i framtiden tar över våra jobb? Nja, svarar Annika Elfström. En del av dagens arbetsuppgifter kommer att kunna övertas av robotar. Farliga och monotona jobb, till exempel. Men då frigörs tid för oss människor att göra annat som vi inte hinner idag.

– Framöver kommer egenskaper som sunt förnuft, kreativitet och social förmåga att värdesättas ännu högre eftersom det är sådant som robotar aldrig kan bli bra på, säger hon.