Miljöpris för elektrifierade färjor

Henrik Rørbæk, vd för HH Ferries Group, tar emot priset tillsammans med Kurt Bodewig och Marcus Högblom. Foto HH Ferries Group.
Annons

HH Ferries Group är årets pristagare i Baltic Sea Clean Maritime Award. Utdelningen ägde rum på onsdagen vid Baltic Sea Region-konferensen i Berlin.

Rederiet får utmärkelsen för elektrifieringen av färjorna Tycho Brahe och Aurora, samt för installationen av landbaserade automatiska robotarmar för uppladdning i hamnarna i Helsingör och Helsingborg.

Tycho Brahe genomgår just nu de sista testerna innan färjan sätts i trafik. Invigningen sker den 20 juni och Tycho Brahe blir då den största batteridrivna färjan i världen.

– Det är ett viktigt mål för oss på HH Ferries Group att minska vårt avtryck på miljön, och vi är glada och stolta över att Baltic Sea Forum erkänner våra insatser och de framsteg vi gjort med batteriprojektet, säger Henrik Rørbæk, vd för HH Ferries Group.

Annons

Investeringen är medfinansierad av EU.

På Seko sjöfolk ser man fram emot att se färjorna i trafik.

– Vi är givetvis positiva till att ett företag är så offensiva i sin miljöomställning. Samtidigt finns en oro för arbetsmiljödelen men den oron bygger till stor del på okunskap. I fallet med färjorna på HH-leden har vi inte varit involverade alls i vare sig projektering eller förarbete, så vi vet ingenting, vilket gör oss lite oroliga. Men vi hoppas såklart att det ska bli bra både för personalen ombord, för passagerarna och för miljön, säger Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk.

Sträckan mellan Helsingborg och Helsingör är omkring 4 kilometer lång och passeras årligen av fler än 7,3 miljoner passagerare och 1,8 miljoner fordon. Den nya batterilösningen bidrar enligt rederiet till att minska flottans samlade utsläpp med mer än 50 procent jämfört med nuvarande dieseldrivna fartyg. Den samlade batterikraften på 8,320 kWh för de två färjorna motsvarar 10 700 bilbatterier.

Laddningsstationerna i land har levererats av ABB. Processerna för sammankoppling baseras på 3D-laserscanning och trådlös kommunikation mellan fartyget och kajen.