Nya slussar avgörande för Vänerregionen

Nya slussar i Trollhättan är en viktig fråga för Vänerregionen. Arkivbild, Erik Thuns fartyg Eken under slussning i Göta älv. Foto: Jonas Forslind
Annons

Utöver de omdiskuterade farleds- och lotsavgifterna är nya slussar i Trollhättan  en viktig fråga för Vänerregionen. Dagens slussar kan användas fram till 2030.

– Till skillnad från farledsavgifterna så handlar det här om av eller på, säger Johan Källsson, vd för Erik Thun AB och ordförande i Vänerregionens Näringslivsråd. Det finns inget ”lite grann” eller möjlighet att skjuta upp beslutet. Antingen ska vi ha en Vänerssjöfart och då behövs nya slussar nu, eller så har vi ingen sjöfart alls. Med nya slussar kan vi fortsätta utveckla regionen och skapa arbetstillfällen, det får positiva effekter inte bara för sjöfarten.

Utan nya slussar får allt gods föras över på andra transportslag och vissa industrier lägga ner.

– Ta till exempel Valmet i Karlstad som gör pappersmaskiner. Deras Yankeecylindrar är så stora att de rent fysiskt bara kan förflyttas sjövägen.

Annons

I regeringens nationella plan för transportsystemet 2018–2029 finns nya slussar i Trollhättan med. Dock ska slutlig finansiering och slutförande ske efter 2029. Planen ska revideras och kommer i ny version i vår.

– Vi är ganska nöjda med planen som lagts fram. Nu gäller det att komma igång och framför allt bygga färdigt. Men har man satsat 1,7 miljarder så gissar jag att man vill färdigställa, jag är inte så orolig över att resten av pengarna ska komma i ett nästa steg, säger Johan Källsson.

LÄS MER: Kritiserad avgiftsmodell slår hårt regionalt