”Större färja borde ge ökad bemanning”

Ulf Nilsson, sektionsordförande, berättar att facket på TT Line för samtal med rederiet om en förstärkning av bemanningen efter Peter Pans förlängning. Arkivbild. Foto: Dick Gillberg
Annons

Större färja och mer gods. Efter förlängningen av Peter Pan måste TT-Line eventuellt förstärka besättningen.

­ Vi har inlett en dialog med företaget om bemanningen. Förlängningen innebär bland annat ett större bildäck i flera plan och det går inte att vara på två ställen samtidigt, säger Ulf Nilsson, sektionsordförande.

Peter Pan, som går i trafik mellan Trelleborg och Travemünde/Rostock, ska förlängas 30 meter vid varv i Tyskland. I och med förlängningen ökar lastkapaciteten med nästan 25 procent. Och mer last betyder mer arbete med fler lastbilar och fler chaufförer att ta hand om.

– Det kommer att påverka hela bemanningen ombord från bildäck till hotellet. Utökar vi lasten med exempelvis 30 lastbilar betyder det 30 fler chaufförer att servera mat, och 30 fler sängar att bädda, säger Ulf Nilsson. Vi för samtal med TT-Line, jag kommer veta mer senare, men hittills känns det bra.

Ombyggnaden av färjan börjar strax innan julhelgen och beräknas att ta 60 dagar. Bemanningen från TT-Lines personal under varvsbesöket kommer att variera under varvsbesöket: Från en minimibesättning på fyra manskap med matroser och motormän till fler senare under ombyggnadsperioden. Allt efter behov.

Annons

Ulf Nilsson berättar att rederiet gått ut med en förfrågan till samtliga i personalen om man vill använda semester eller vederlag under den tiden det inte finns arbete ombord.

– Tack vare att man haft en god dialog med besättningen och våra medlemmar har det fungerat bra. Men allt är inte klart med bemanningen under varvsbesöket ännu. Vi har fått ett dokument med en preliminär besättning, men det är i högsta grad ett levande dokument. Det kan hända att det behövs mer personal under vissa tider, säger Ulf Nilsson.

Beskedet om ombyggnaden av Peter Pan har tagits emot väl bland besättningen. Den extra lastkapaciteten ökar konkurrenskraften samtidigt som den minskar transporternas miljöpåverkan.

– Det visar att rederiet ser positivt på framtiden och är villiga att satsa pengar och det känns naturligtvis bra. Besättningen och sektionen ser givetvis positivt på förlängningen. Och under tiden för vi en tät dialog med rederiet, säger Ulf Nilsson.

Peter Pans förlängning

  • Färjan förlängs med cirka 30 meter till en totallängd på 220 meter
  • Ny lastkapacitet: 3000 lastmeter
  • Ny bränsleeffektiv bulbstäv
  • Ombyggnaden innebär minskade utsläpp med upp till 25 procent per fraktenhet

Källa: TT-Line

Läs även: Peter Pan förlängs