”Enas över blocken och kör skärgårdstrafiken i egen regi”

Chang Strömberg, ombudsman i Seko sjöfolk, och Kenneth Österlund, sektionsordförande i Skärgårdsbolaget, vill att landstinget tar över trafiken i Stockholms skärgårdstrafik via Waxholmsbolaget.

Ta tillbaka skärgårdstrafiken i egen regi. Nu är det dags att enas över blockgränserna i Stockholms läns landsting.

Det menar Chang Strömberg, ombudsman i Seko sjöfolk, och Kenneth Österlund, sektionsordförande för Skärgårdbolaget i en debattartikel i tidningen Skärgården.

Valresultatet i Stockholms läns landsting öppnar för en bättre och dessutom billigare lösning för den vattenburna kollektivtrafiken, menar de. ”Ett enigt beslut att vi går tillbaka till drift i egen regi skulle göra de som i valrörelsen förordade upphandling populära då man har kurage att tänka om, eftersom det blir billigare och bättre för skattebetalarna. De som förordade egen regi i valet kan också slå sig för bröstet. Att landstinget sedan får en stor majoritet trafikanter, besättning och skattebetalare nöjda får vi på köpet.”

 

Läs hela debatt-artikeln nedan:

Annons

Väljarna i Stockholms län har sagt sitt, och om det blev ett stöd för uppfattningen att pågående upphandling av Waxholmsbolagets fartyg ska avbrytas för att övergå i egen regi, eller inte, beror på vem man frågar. Klart är att inget av de gamla blocken verkar själva kunna besluta om detta.

Vore inte upphandlingen av driften av Waxholmsbåtarna ett ypperligt ämne att enas om över blockgränserna. Var det ”tredje blocket” står i denna fråga efter valet är oklart.

Senaste utgåvan av tidningen Skärgården.

Ett övervägande till egen drift är kanske särskilt intressant mot bakgrunden att den pågående upphandlingen, enligt uppgift, skiljer sig märkbart från tidigare upphandlingar då landstinget inte längre kommer ha den starka roll och engagemang över kollektivtrafiken i Stockholms skärgård det haft tidigare. Landstinget har uppenbarligen övergått till ett ”hemmasnickrat” bareboatavtal, med följd att en operatör måste ta ekonomisk höjd för stora risker, eller så får vi en ny lycksökande operatör som går i konkurs när man insett verkligheten. Alternativt kan vi få in en stor utländsk koncern där vinsterna försvinner obeskattade från landstinget.

”driftkostnaden kommer vida överstiga vad det skulle kosta att driva fartygen i egen regi”

Det är uppenbart att driftkostnaden kommer vida överstiga vad det skulle kosta att driva fartygen i egen regi. Bara det kommande beslutet på Trafiknämnden den 25 september i år, om ett direktavtal för driften under 2019 kommer att öka med över 300 kr per timme, om uppgifterna från Kungsholmen visar sig stämma.

Hur kan politikerna motivera att det ska vara dyrare att driva dessa omtyckta fartyg i vår vackra skärgård än om det skedde av Waxholmsbolaget i egen regi? Ett enigt beslut att vi går tillbaka till drift i egen regi skulle göra de som i valrörelsen förordade upphandling populära då man har kurage att tänka om, eftersom det blir billigare och bättre för skattebetalarna. De som förordade egen regi i valet kan också slå sig för bröstet. Att landstinget sedan får en stor majoritet trafikanter, besättning och skattebetalare nöjda får vi på köpet. Det skulle kunna betecknas som en win-win situation för alla.

”Det skulle kunna betecknas som en win-win situation för alla”

Visserligen kan det bli några multinationella bolag som inte får chansen att ta hem uppdraget i miljardstorleken, men det bekommer nog inte majoriteten av skattebetalarna i Stockholm.

Trafikanterna och besättningen har drabbats tillräckligt av operatörsbyten, överklaganden och annat strul. Ibland var det bättre förr. Låt landstingspolitikernas samarbetsvilja visa sig från den goda sidan och enas om att återta driften av Waxholmsbåtarna i egen regi, i det gamla hederliga Waxholmsbolaget.

 

Kenneth Österlund, mångårig personalföreträdare för Waxholmsbåtarnas besättning

Chang Strömberg, ombudsman Seko sjöfolk