Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg Åsikter Det finns en framtid här 16 December 2021 Enade vi stå, söndrade vi falla är en gammal beprövad devis. Och tillsammans kan vi faktiskt nå alla ställda mål! Inte för att vi oeniga, men det behövs enighet om ett gemensamt krafttag inom sjöfartsbranschen, en strävan mot samma mål och ett aktivt deltagande från hela branschen. Det här omfattar alla. Sjömän, redare, fackföreningar, arbetsgivareorganisationer, myndigheter och politiska partier i Sveriges riksdag behöver alla hjälpa till för att regeringen ska kunna forma och ta beslut om en strategisk handlingsplan för att Sverige ska bli världens bästa sjöfartsland. Det behövs en maritim strategi för bli världsbäst på sjöfart, en långsiktigt hållbar sjöfart, en klimatneutral och socialt hållbar inkluderande sjöfart där alla ombord – både kvinnor och män – ska kunna ha en framtid till sjöss. Det behövs en strategi som lockar unga att verkligen vilja bli sjömän eftersom det finns en framtid där. Sjöfarten och arbetsplatserna behöver anpassas så att du som småbarnsförälder ska kunna fortsätta arbeta och göra karriär till sjöss. I detta arbete måste vi lyfta upp problematiken och de utmaningar som finns kring rekryteringen till sjöfarten. Vi hör dagligen hur svårt rederier har att hitta sjöfolk. Nu är det inte bara inom driften utan även inom intendenturen – och detta trots att vi haft många sjömän som varit varslade och tyvärr uppsagda under pandemin. Vi hör att det är likadant inom flera andra branscher också. Och nu senast, i början på december hördes exakt samma rekryteringsproblem från våra vänner i Finska Sjömansunionen. Rekryteringen är livsviktig. Här måste alla parter samlas och hitta former för att utrota all sorts sunkiga trakasserier. Vi måste samla branschen för att göra den attraktiv för alla, kvinnor och män, nyanlända, småbarnsföräldrar. För att visa att vi vill bidra till något bra för sjöfarten i dessa viktiga frågor, ska vi i början av nästa år starta upp en av de kanske viktigaste arbetsgrupper vi någonsin etablerat under våra tidigare fredsplikter mellan avtalsförhandlingar. Det handlar om en arbetsgrupp med SARF (Sjöfartens Arbetsgivareförbund) för att hitta ett avtal som kan reglera hur vi kan göra sjömanslivet både enklare, mer attraktivt och schystare för samtliga anställda – utan trakasserier. Och därigenom kunna visa i rekryteringsarbetet för framtida sjöfolkare, att det finns en framtid här, för alla, utan dessa j-a trakasserier som tyvärr fortfarande existerar. Jag vill passa på att hälsa alla anställda och förtroendevalda i Seko sjöfolk,allt sjöfolk och alla läsare av tidningen Sjömannen en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Måtte 2022 bli bra mycket bättre än 2021! För övrigt anser jag att politiker och regering borde lyssna mer på Blå Tillväxt och verkställa de förslag som vi tillsammans i branschen tagit fram, allt för att få till en bättre och konkurrenskraftig svenskflaggad sjöfart. Utan Seko stannar Sverige, utan sjöfolket stannar hela världen! Kenny Reinhold, ordförande ÅsikterLedare Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025