Det sunkiga FoC-systemet måste checkas ut

Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg

Satans mördare, vilka fega kräk de där terroristerna är, som besinningslöst siktar in sig på sjöfolk och fartyg.

Som med ytterst knappa uppgifter om vem som äger, chartrar, driver eller flaggar fartyget och utan några som helst säkra fakta på vilka eller vad som finns ombord går till attack. Man tycker ju att det borde vara en självklar fråga att ställa sig innan man ska döda sjöfolk.

Världssjöfarten drabbas hårt nu i främst Röda Havet. Det är besättningen på fartyget True Confidence som jag tänker på idag. Och imorgon tänker jag på deras anhöriga, som varit hur oroliga som helst och sedan fått beskedet i media om vilka ombord som fick sätta livet till och dessutom förlorade det i en feg jävla terroristattack.

Jag har sett och hört sammansättningen på fartyget med dess tillhörande lite spretiga uppgifter om vem som är/var ägare till fartyget och vem som managerade det, men vi kan alla lita på följande: inte en jävel ombord på detta fartyg var ägare eller delägare. Vi kan med säkerhet konstatera att man avrättat och sprängt tre personer ombord, det kunde ha varit en bom, men nu blev det så många fler.

Annons

Vi vet att fartyget hade en amerikansk ägare innan attacken, men under attacken var ägandet ändrat till en grekisk ägare. Vi vet att operatören av fartyget kom från ett land, vi vet att befraktaren kom från ett annat land och vi vet att ägarskiftet gick från USA till Grekland enligt uppgift några veckor innan attentatet. Jag kan inte ta gift på att mina återgivna uppgifter stämmer till hundra procent, men vi vet att seniorbefälen var från Indien, manskapet från Filippinerna och tre beväpnade vakter som vaktade mot piratattacker mot fartyget kom från två olika länder. Det finns kanske en eller annan i vårt avlånga land som kan bekräfta våra farhågor som gäller nästan alla utflaggade fartyg: En del av den utvalda affärsidéen är att mörklägga, stoppa, förhindra eller försvåra den ytterst ansvariga genuina länken, alltså ägaren till fartyget, och detta är det som kallas för FoC, Flag of Convenience.

Dessa satans mördare. Det är bland annat just därför vi skall ha vår fina respektabla svenska fana på hela den svenska handelsflottan och checka ut det sunkiga FoC-systemet. Allt detta som nämns är bara toppen på ett stort isberg runt hela världen, och vi vet ju alla sedan 1912 vad ett isberg kan göra mot ett fartyg…

Alla redare borde flagga nationellt och våra redare borde ta hem fartygen under den svenska fanan och så skall vi tillsammans se till att den är fortsatt konkurrenskraftig och en av de mest respektabla flaggorna i Europa.

Kenny Reinhold