Ett hyfsat bra avtal

Som du antagligen redan sett och hört, så blev vi klara med avtalsförhandlingarna med SARF (Sjöfartens Arbetsgivareförbund) i mitten av januari månad. Dessa förhandlingar gäller Färjeavtalet, Storsjöavtalet och tillhörande specialavtal såsom Europa-, Thuleland- och Hamn- och Bogseravtalen.

Eftersom spelplanen, ramarna och principerna redan hade lagts av Metall- och Verkstadsindustrins parter den 1 november, så var det ju inte så mycket annat att göra än att gilla läget och laga därefter med vår förhandlingsmotpart inom sjöfarten för våra avtal.

Det bör nämnas att det finns ett antal saker som gjorde 2020 års avtalsrörelse väldigt speciell. Främst stavas detta Covid-19 och den pandemi som slog till i Sverige i våras när många avtal mellan LO och Svensk Näringsliv skulle dra igång. Ekonomin störtdök, företag drog temporärt ner på verksamheten och stängde i vissa fall ner helt ett tag, och det kom rekommendationer från myndigheterna till oss alla att ta vårt ansvar mitt i brinnande pandemi.

Annons

Detta slog initialt ut i stort sett hela sjöfarten. Vi kunde ganska snart se att en hel del återhämtade sig hyfsat snabbt och hyfsat bra, men inte den del av sjöfarten som hade som affärsidé att nästan enbart transportera passagerare. Det blev ganska snabbt en mardröm för de redare som enbart satsat på kryssningstrafik, som nu tvärdog i stort sett över en natt.

“Det blev ganska snabbt en mardröm”

Därför är vi nöjda med att vi – med tanke på omständigheterna som varit och hur tråkigt det tyvärr visar sig vara ett tag framöver också – ändå kom i land med ett hyfsat bra avtal. Och detta i en hyfsat god gemensam förhandling med redarnas representanter.

Vi har fått bra krontalsutfall jämnt över i alla tariffer, vilket är ett utom­­ordent­ligt rättvisetänk där alla får samma löneökning, oavsett ålder och tjänst ombord. Vi fick procentjusteringar på sedvanliga tillägg och vi fick även en procenthöjning på ombordtillägget, vilket ökar antalet kronor ytterligare i lönekuvertet.

Det vi också gjorde, som redarna uppskattade otroligt mycket, är att vi än en gång tog ansvar och visade vår vilja att till viss del förstå situationen för de redare som har svårast läge nu. Vi var villiga att göra avtalet baktungt genom att ta den större löneökningen det andra året och den mindre löneökningen första året. Detta visar att vi har förhandlat fram ett hyfsat bra avtal samtidigt som vi visar och faktiskt tar ansvar för branschen när vi känner att vi kan och vill det, vilket vi har gjort under de senaste 25 åren och i högsta grad nu under pandemin.      

“Än en gång tog vi ansvar”

Utöver löneökningar har vi även förbättrat avtalens texter. Komplexa frågor som vi kände att vi inte mäktade med, dem lyfte vi in i tre olika arbetsgrupper och ska arbeta med under året och en bit in i 2022. 

Gå gärna in på sjofolk.se och sjomannen.se för att få mer och bättre ­information.

Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk