Det ryktas om att det rederi där jag arbetar ska bli uppköpt av ett annat rederi. Kommer jag i så fall att få behålla mitt jobb?
Ja, det senaste året har vi sett flera rederi- och fartygsförsäljningar och dessutom nya samarbeten mellan rederier. Anställda på Cinderella, Viking Line och Gotlandsbolaget är bara några av de som fått känna på en verksamhetsövergång – och fler förändringar är att vänta redan i höst.
För de anställda på ett berört fartyg eller rederi dyker det upp många frågor vad verksamhetövergången innebär. En avgörande sak är naturligtvis vilken flagg det nya rederiet planerar flagga sina fartyg under, och om rutten ska läggas om. Ändras något väsentligt är det inte självklart att det kan kallas en verksamhetsövergång.
Här har vi samlat information kring några av de vanligaste frågorna vi brukar få när ett rederi köps upp av ett annat.
Som sjöman är man oftast anställd inom rederiet och inte på ett specifikt fartyg. Därför blir det skillnad om det är ett fartyg som säljs eller hela rederiet. När sådana här stora saker händer är det alltid fackliga förhandlingar mellan rederiet och Seko sjöfolk. Är ni oroliga eller har frågor så kontakta alltid er lokala fackliga organisation eller Seko sjöfolk
När ett rederi blir uppköpt av ett annat rederi och fortsätter samma rutter som tidigare sker alltså en så kallad verksamhetsövergång. Det finns särskilda regler som skyddar anställda vid en sådan övergång, både i lagen om anställningsskydd (LAS) och i EU:s direktiv om företagsöverlåtelser.
Detta är vad som händer med…
- Anställningsvillkoret
- Övergång av anställningsavtal: De anställda följer med verksamheten till den nya arbetsgivaren. Deras anställningsavtal och villkor gäller oförändrade.
- Sammanlagd anställningstid följer med i övergången: Anställningstiden hos den tidigare arbetsgivaren räknas som anställningstid hos den nya arbetsgivaren.
Kollektivavtalet - Befintliga avtal: Kollektivavtal som gällde hos den tidigare arbetsgivaren gäller under en övergångsperiod hos den nya arbetsgivaren. Denna period kan vara upp till ett år, eller tills det att ett nytt kollektivavtal ingås.
- Förhandling: Den nya arbetsgivaren måste förhandla med fackliga organisationer om kollektivavtal saknas.
Uppsägningsskydd - Uppsägningar: Anställda kan inte sägas upp enbart på grund av verksamhetsövergången. Uppsägningar får endast ske av ekonomiska, tekniska eller organisatoriska skäl som medför förändringar i arbetsstyrkan.
- Förändringar: Om den nya arbetsgivaren vill förändra arbetsvillkoren måste detta ske genom förhandlingar.
Information och förhandling - Informationsplikt: Både den tidigare och den nya arbetsgivaren har skyldighet att informera och förhandla med fackliga organisationer om övergången.
- Individuell information: Anställda har rätt att få information om hur övergången påverkar deras anställning.
Pension och förmåner - Pensionsavtal och andra långsiktiga förmåner kan i vissa fall inte övergå automatiskt och kan behöva omförhandlas.
Facklig representation - Fackliga representanter behåller sina rättigheter och skyldigheter även efter övergången.
Camilla Widman