Att sjöfolk inleder förhållanden ombord är inget konstigt, speciellt mot bakgrund av hur mycket tid man spenderar tillsammans. Det finns generellt sett inga förbehåll kring att ha förhållanden ombord men givetvis kan vissa dilemman uppstå.
Arbetsgivaren har ibland olika stöddokument för att vägleda i frågan, oftast en policy eller liknande. I övrigt är det mest oskrivna regler inom arbetsledningsrätten samt lojalitetsplikt som brukar åberopas om problem uppstår. Chefer brukar ha ett större ansvar att rapportera till arbetsgivaren om de har inlett ett förhållande som kan påverka dessa frågor. En av de mer känsliga situationerna kan vara när en chef inlett ett förhållande med en underställd inom samma arbetslag. Då uppstår lätt misstankar och snack från övrig personal om favorisering som exempelvis fördelaktiga scheman eller fördelning av roliga/lätta arbetsuppgifter för den som är ihop med chefen. I sjöfarten finns inte personlig lönesättning då vi har tarifflönesystem, vilket till viss del kan underlätta misstankar om grundlösa lönehöjningar.
I många fall väljer arbetsgivaren att ta kontakt med Seko sjöfolk för att försöka reda ut olika frågor. Det kan handla om förslag till omplaceringar, eller för att få hjälp att reda ut konflikter som uppstått på grund av att förhållanden tagit slut. Det är ofta snåriga konflikter som är svåra att utreda ur ett arbetsmiljöperspektiv. Många gånger väntar man dessutom för länge med att ta tag i frågan vilket gör att konflikterna eskalerar. De bästa lösningarna brukar de anställda slutligen själva komma fram till efter att man fått hjälp att få lite struktur i frågan.
Förhållanden ombord främjar oftast den sociala hälsan hos sjöfolk, men är förenat med en viss risk då det kan påverka ens arbete ombord. Det är således upp till var och en att göra en bedömning om vilka problem man kan ställas inför, helst innan de inträffar.
Pelle Andersson