När det blir dags för upphandling av kollektivtrafiken i skärgården så ökar också oron hos våra medlemmar som arbetar i bolagen som utför trafiken.
Att vara anställd i ett företag som är beroende av offentlig upphandling kan tyvärr innebära flera nackdelar. Offentliga upphandlingar är ofta tidsbegränsade och konkurrensutsatta, vilket innebär att företagets framtid kan vara osäker om de inte vinner nya kontrakt. Detta kan leda till oro och stress bland de anställda som kanske inte vet om de kommer att ha kvar sina jobb när ett kontrakt löper ut. Osäkerheten för de anställda är det som Seko sjöfolk tycker är det sämsta med upphandling av kollektivtrafik.
När en upphandling resulterar i ett skifte av aktör, så är alltid vår högsta prioritet de anställda i det bolag som utför och har utfört trafiken. För det är dessa medlemmar som riskerar arbetslöshet om de inte får följa med till den nya aktören som börjar utföra trafiken. Att automatiskt följa med kallas övergång av verksamhet. Bara för att linjen ska gå mellan samma destinationer, med samma passagerarare och den som upphandlar är samma betyder det inte att det automatiskt är en övergång av verksamhet.
Det finns ett antal kriterier som ska vara uppfylld för att det i lagens mening ska vara en övergång av verksamhet. Det nya bolaget och facket kan komma överens om att det är en övergång av verksamhet även om lagens alla kriterier inte är uppfyllda. Här gör vi alltid vårt yttersta för att oavsett förutsättningar få det till en övergång av verksamhet.
Skillnaden mellan övergång av verksamhet eller inget är otroligt stor. Lite förenklat kan man säga att får man det till övergång av verksamhet så är det ”business as usual”. Du skriver inget nytt anställningskontrakt, du behåller din anställningstid och så vidare. Är det inte övergång av verksamhet då överlåter man till den nya aktörens goda vilja att ta över så många som den behagar till de villkor som gäller i det bolaget.
Det är inte alltid vi lyckas att få det till en övergång av verksamhet men vi lyckas mer än vi misslyckas vilket vi hoppas våra medlemmar i dessa verksamheter uppskattar.
Mikael Lindmark