Finlandstrafiken fyller 100

Den färgglada Prinsessan var Birka Lines första fartyg som började gå i trafik 1971mellan Stockholm och Mariehamn på Åland. Foto: Bill Östring/Sjöhistoriska museet
Annons

För 100 år sedan startade första åretrunt-linjen mellan Stockholm och Åbo. 

På 1950-talet tog kryssningstrafiken fart på allvar och fortfarande går flera fartyg i dagliga turer mellan Sverige och Finland.

Samma år som första världskriget tog slut, 1918, startade Ångfartygs AB Bore tillsammans med FÅA, Finska Ångfartygs AB, och Rederi AB Svea en så kallad samsegling mellan Stockholm och Åbo. Därmed var den första åretruntöppna linjen för passagerartrafik mellan den svenska huvudstaden och grannlandet i öster igång.

Samseglingen fortsatte fram till 1957 då de tre rederierna gick samman och bildade Silja, sedermera Silja Line. Och det var helt rätt tidpunkt att satsa på kryssningstrafik. De svenska hushållen fick allt bättre ekonomi och sociala reformer med bland annat längre semestrar gjorde det möjligt även för vanligt folk att unna sig lite mer.

Det ökande intresset för minisemestrar i form av bland annat kryssningar fångades upp av flera fartygsägare och 1959 dök en konkurrent till Silja upp i form av Rederi AB Vikinglinjen, senare Viking Line. Vikinglinjen hade byggt om en gammal tågfärja för bilfrakt och ångfartyget S/S Viking, som gick i trafik mellan Gräddö i Roslagen, Mariehamn på Åland och Korpo i Åbolands skärgård, blev den första bilfärjan mellan länderna.

Annons

År 1971 gav sig ytterligare ett rederi in i konkurrensen om färjepassagerarna i och med bildandet av Birka Line, i dag Birka Cruises. Deras första fartyg var Prinsessan som köptes in från Danmark och som gick i 24-timmarskryssningar mellan Stockholm och Mariehamn.

Redan året efter köpte Birka sitt andra danska fartyg som fick namnet Baronessan.

Samtliga tre rederier har fortfarande fartyg i daglig trafik mellan Sverige och Finland.