Prisad sjömansfotograf

Stefan F Lindberg, som bland annat gjort boken Sjömän II som kom för några år sedan, är årets Ahlbäckspristagare. Foto: Barbro Vivien

– Att som en av få fotografer tilldelas priset som är uppkallat efter arbetarkonstnären Johan Ahlbäck känns både hedrande och uppmuntrande. 

Det säger Stefan F Lindberg, välkänd för många av Sjömannens läsare.

En stor anledning till att juryn utsåg Stefan F Lindberg till Ahlbäckpristagare är hans arbete med böckerna Sjömän från 1984 (ett samarbete med Ove Allansson) och Sjömän II som kom ut för ett par år sedan. Den senare är en unik fotodokumentation av dagens sjöfolk och innebar för Stefan nästan 20 påmönstringar i svenskkontrollerade fartyg under tre år.

– Intresset för sjöfolk och sjöfart har jag haft sedan barnsben, förklarar Stefan. Flera nära släktingar seglade.

Att han skulle välja en yrkesbana som fotograf stod tidigt klart. Han fick sin första kamera i 14-årsåldern och 17 år gammal fick han dispens efter att ha klarat antagningsprovet och kunde börja på Christer Strömholms fotoskola.

Annons

– Att komma in på fotoskolan och utbildas av legendaren Christer Strömholm som är en av Sveriges främsta fotografer någonsin var otroligt stimulerande.

1972 började Stefan arbeta som frilansfotograf.

– Visserligen hade jag några kortare vikariat på dagstidningar men den typen av fotografering har aldrig passat mig. Att arbeta med längre projekt passar mig betydligt bättre. Ett av mina första fotoprojekt var att dokumentera cirkusliv vilket resulterade i boken ”En dag på cirkus”.

– När jag bildat min första familj provade jag en tid på reklamfotografering för att få en bättre inkomst. Det innebar visserligen en bra inkomst men jag kände snart att den typen av fotografering inte passade mig.

”Jag försöker skildra människors vardag i glädje och sorg”

Under åren har det blivit ett antal projekt och böcker. Han har bland annat dokumenterat dagens situation för Nordamerikas indianer, och är författare till några läroböcker i fotografi. Dessutom har han haft utställningar runt om i Sverige.

– Det är viktigt för mig att undvika ensidiga eländesdokumentationer även om de människor jag möter ofta har en svår livssituation. Jag försöker skildra människors vardag i glädje och sorg och även dokumentera det som är positivt mitt i en eländig miljö, säger han.

Parallellt med olika projekt utbildar Stefan elever i fotografi. Sedan flera år är han ansvarig för det internationella fotoprogrammet vid Mittuniversitet i Sundsvall.

– Att regelbundet möta studenter och ta del av deras synpunkter är utvecklande och givande även för mig. Utvecklingen går snabbt inom fotografi idag och det gäller att hålla sig uppdaterad.

Till skillnad från många fotografer som länge var tveksamma till den nya digitala tekniken tog Stefan snabbt den till sig.

– Att fotografera digitalt innebär många fördelar. Tidigare måste du framkalla dina bilder, ta fram kontaktkartor och utifrån detta göra ett urval. Det var både tidsödande och dyrt. Numera kan du ta en mängd bilder under arbetet med ett projekt. Redan samma kväll kan jag gå igenom och ta bort bilder jag inte tänker använda.

Som många konstnärer går Stefan helt in i arbetet, är totalt fokuserad. Under flera år har vi tillsammans dokumenterat migrantarbetare i Syd- och Sydostasien. Ibland har filippinska vänner vi haft med oss blivit oroliga. En gång började Stefan i ett slumområde fotografera ett ökänt kriminellt ungdomsgäng som spelade basketboll. Alla hade en tatuering på axeln som visade att de hade dödat minst en person. Våra medföljare såg minst sagt skärrade ut när Stefan glatt språkade med gängmedlemmarna.

Vid ett annat tillfälle dokumenterade vi traffickingoffer i ett prostitutionsdistrikt i Manila. Stefan gick som vanligt helt in i arbetet. När han fotograferade maskerade bordeller märkte han inte att vakter beväpnade med hagelgevär snabbt närmade sig. Vakterna markerade att om vi inte drog skulle de skära halsen av oss. Vi fick snabbt slänga in oss i en bil. Men bilderna blev som alltid fantastiska.

Vad har du närmast på gång?

– Dels ska du och jag fortsätta dokumentera tillvaron för migrantarbetare och följa upp vår bok ”Drömmen om ett bättre liv”. Dessutom har vi inlett ett projekt med en dokumentärfilm och en bok om författaren Ove Allansson. Parallellt fortsätter jag undervisa i bildjournalistik. Några planer på att pensionera mig har jag inte än, avslutar Stefan F Lindberg.

Fotnot: Johan Ahlbäck (1895–1973) var valsverksarbetare och konstnär i Smedjebacken i Dalarna och gjorde tusentals bilder från Bergslagens industrimiljöer. Vid några tillfällen på 1950-talet reste han också med fartyg och skildrade livet ombord och i hamn.

Förödelse i staden Tacloban efter en av Filippinernas värsta tyfoner på senare år. Foto: Stefan F. Lindberg