
På lördag flyger båsen Bo Enmark till Japan för att mönstra på Wallenius Aniara.
– Jag vet inte hur länge jag blir ombord men jag räknar kallt med fyra månader, säger han.
För tillfället är besättningsbyten ovanliga i hela världen, och så även i Wallenius Marine. Men i slutet av maj ska fem sjömän på bilfartyget Aniara få mönstra av och ersättas av fem utvilade kollegor.
Resan kom snabbt på. Båsen Bo Enmark fick besked två dagar före avresa.
– Det känns bra att komma iväg. Jag är less på att gå hemma och det ska bli skönt att komma ut och jobba. Det sociala livet hemma är ju ändå i limbo på grund av corona, säger han.
Bo Enmark och kollegorna flyger från Arlanda till Osaka. Där ska de testas för viruset och vänta två dagar på testresultatet.
– Det är myndigheterna som kräver det. Sedan ska vi sitta ytterligare 8–9 dagar i karantän på hotell i Kobe innan vi får komma ombord, berättar han.
”Sedan ska vi sitta 8–9 dagar i karantän på hotell”
Hans avlösare har varit ombord sedan mitten av januari. Bo Enmark vet i dagsläget inte hur lång hans egen törn blir.
– Jag räknar kallt med minst fyra månader. Det är mer än vad avtalet säger, men det får man leva med i dessa tider, säger han.
Inför flygresan har han skaffat ansiktsmasker.
– Jag läste på flygbolagets sida att de kräver masker, men det stod inte om de delar ut eller har till försäljning. Som tur är lyckades jag få tag i några på egen hand, säger han.
Wallenius Marine, som sköter management för Wallenius Wilhelmsens biltransportfartyg, har inte gjort många besättningsbyten sedan pandemin bröt ut.
– Vi har haft några skiften, men det är svårt när läget ser ut som det gör. Vi tar det case by case och försöker få till avlösningar när det finns särskilda anledningar, säger Peter Jodin, DP och säkerhetschef i Wallenius Marine.
”Vi tar det case by case”
Vid ett besättningsbyte måste karantänsreglerna för respektive land följas. Och de som mönstrar av får med sig personlig skyddsutrustning som handskar och ansiktsmasker, berättar Peter Jodin.
Förutom problemen med stängda gränser är Wallenius Marine restriktiv med besättningsbyten på grund av smittorisk.
– Vi vill hålla smittan borta från fartygen, säger Peter Jodin. Om ett fartyg skulle bli smittat får vi väldiga problem, även om det självklart finns en plan för det också. Vi kan isolera en smittad person ombord.
Restriktioner har införts och rutiner ändrats sedan pandemin bröt ut. Besättningarna har enligt Peter Jodin fått tydliga instruktioner om att hålla avstånd, inte ta i hand, använda personlig skyddsutrustning och så vidare. Ytor torkas av och kläder tvättas oftare. Lotsar åker numera ensamma i hissen ombord.
– Vi förlitar oss också på hamnarna och deras rigorösa direktiv för att hindra smittspridning. Hittills har vi lyckats klara oss från smitta och det är vi väldigt glada för, säger Peter Jodin.