124 sägs upp från Tallink Silja

Tallink Siljas M/S Galaxy. Foto: Tallink Silja/Marko Stampehl

124 anställda i manskapsbefattning på Tallink Silja sägs upp på grund av arbetsbrist. 

– Det är oerhört tråkigt, säger ombudsman Oskar Lindskog.

I augusti varslade Tallink Silja om arbetsbrist för 265 anställda varav 200 på Seko sjöfolks avtalsområde. Varslet kom till följd av att svenskflaggade M/S Galaxy chartras ut som flyktingboende i Nederländerna, och att rederiet planerar att byta till estnisk flagg på fartyget.

Sedan dess har förhandlingar om arbetsbrist pågått mellan fack och arbetsgivare. Nu är förhandlingarna klara. På Seko sjöfolks område är resultatet att 124 personer blir uppsagda.

– Vi har lyckats förhandla ner antalet rejält, från 200 till 124, och rädda jobben för ganska många. Givet förutsättningarna så är vi väldigt nöjda. Men så fort en enda medlem drabbas så är det svårt att säga att resultatet är bra. Det här är en stor arbetsbrist och det är oerhört tråkigt, säger Oskar Lindskog, ombudsman i Seko sjöfolk.

Annons

”Så fort en enda medlem drabbas så är det svårt att säga att resultatet är bra”

Facket lyckades få igenom att alla med mindre än sex månaders uppsägningstid får minst en extra månad. Man har också kollektivt hävdat företrädesrätt till återanställning för medlemmar i Seko sjöfolk.

– Det vi gjort är att vi för medlemmarnas räkning kollektivt hävdat deras företrädesrätt till återanställning, så att inte var och en enskilt behöver göra av sig till rederiet för att hävda den, förklarar Oskar Lindskog.

Han beskriver förhandlingarna med rederiet som svåra men förhållandevis konstruktiva. Målet har varit att få ner antalet uppsägningar till ett minimum.

– Förhandlingarna har dragit ut på tiden eftersom vi velat förhandla fram nya lösningar och lokala avtal, och sådant är inte gjort i en handvändning, säger han.  

Bland annat kommer man framöver att teckna ett poolavtal. Man har också förhandlat fram ett nytt avlösningssystem för vissa befattningar ombord, som innebär att den anställde jobbar fler timmar ombord och i gengäld får mer ledighet. 

En annan anledning till att förhandlingarna tagit tid är, enligt Oskar Lindskog, att rederiet inte riktigt visste hur de ville ha det från början.

– Ägarbolaget hade egentligen tänkt byta flagg direkt, men kom på andra tankar när de bland annat insåg hur uppsägningsreglerna ser ut i Sverige. Nu är det sagt att Galaxy ska behålla svensk flagg under chartern och sedan byta till estnisk. Men det kan förstås ändras igen, säger han.  

De uppsagda kommer från både drift- och intendenturavdelningarna. Oskar Lindskog är övertygad om att de har stor chans att hitta nytt arbete inom en hyfsat snar framtid. Antingen i andra rederier eller genom att Tallink Silja återanställer.

– Det är inte nattsvart, arbetsmarknaden ser förhållandevis god ut. Andra rederier har redan hört av sig, och även inom Silja tror jag att det på lite sikt finns goda arbetsmöjligheter. Det är därför vi hävdat företrädesrätt för våra medlemmar, säger han.