30 återanställs på Cinderella

cinderella
Viking Cinderella är rederiets enda svenskflaggade fartyg. I mars 2024 flaggas det ut till Finland. Foto: Viking Line

Viking Line återanställer runt 30 personer på Sekos avtalsområde. Det handlar om tillsvidareanställningar i intendenturen.

I förhandlingar kom rederiet och facket överens om att 27 personer skulle återanställas. Siffran höjdes sedan med ytterligare några tillsvidareanställningar.

– Roligt att se att rederiet vill satsa sig ur krisen, istället för att välja olika lösningar med tids-begränsade anställningar, säger Oskar Lindskog, ombudsman.

Viking Line sade under pandemin upp svenska ombordanställda i två omgångar, totalt 117 personer på Sekos område. Rätten till återanställning förlängdes och rederiet har nu kontaktat de uppsagda i tur och ordning.

Annons

– En del vill gärna komma tillbaka. Andra har gått vidare och börjat plugga eller sökt sig till andra branscher, säger Bent Björn-Nielsen, sektionsordförande i Viking Line.

”En del vill gärna komma tillbaka, andra har gått vidare”

Både han och Oskar Lindskog är nöjda med samarbetet som varit mellan rederiet och facket under pandemin. Parterna har haft täta möten och ända från början haft en dialog om hur återstarten ska gå till.

– Vi har hela tiden påpekat att rederiet måste börja återanställa i tid. När samhället väl startar upp så kommer många att vilja ha tag i personal, och den som är snabbast får dem, säger Oskar Lindskog.

Hans bild är att Viking Line hittills återanställt i högre grad än andra rederier. 

– Jag tror att vissa rederier väljer en farlig väg. De verkar tro att det finns hur mycket folk som helst att få tag i, och väljer tidsbegränsade anställningar för att slippa risken om det blir nya nedstängningar. Men det finns inte hur mycket folk som helst, och folk väljer tillsvidareanställning före tidsbundna anställningar, säger han. 

”Den som är snabbast får personalen”

Bent Björn-Nielsen berömmer Cinderellas anställda. Osäker-het, uppsägningar och periodvis hög arbetsbelastning har tärt, och tär fortfarande, på personalen.

– De har verkligen haft det tufft. Men alla har kämpat på och gett det lilla extra. Det ska de ha en eloge för, säger han.

Hur är arbetsbelastningen nu?

– Det beror på mängden pax [passagerare] ombord. Mycket pax och lägre bemanning är jobbigt, och det kan upplevas som att arbetsbelastningen är väldigt hög inom vissa underavdelningar, säger Oskar Lindskog och fortsätter: 

– Många är dessutom väldigt slitna, precis som i andra rederier. Det kommer ta tid att få det i balans. Vi måste komma tillbaka till ett normaltillstånd där det går att något sånär förutse pax-mängderna och förmå rederierna att bemanna därefter.

Om det blir fler återanställningar framöver får man avvakta och se, säger Oskar Lindskog. De täta mötena fortsätter.

– Pandemin har verkligen visat vikten av att ha ett bra förhållande till motparten, kunna lita på varandra och bolla lösningar. Nu hoppas vi att pandemin släpper så att vi kan jobba på att få ännu fler återanställningar inom rederiet, säger han.