
Sedan augusti har många sjöfarare haft stora problem vid besättningsbyten
i svenska hamnar på grund av Kustbevakningens ändrade tolkning av reglerna. Men nu syns en ljusning. Nio nya hamnkommuner har ansökt om att bli gränsövergångsställen.
Sedan den 19 augusti har möjligheten att göra besättningsbyten begränsats rejält i många svenska hamnar, vilket Sjömannen skrivit om tidigare. Detta på grund av att Kustbevakningen ändrat tillämpningen av befintliga regler. Det har bland annat lett till att långväga sjömän inte tillåtits mönstra av utan tvingats stanna kvar ombord, och ställt till stora bekymmer för såväl rederier som fartygsagenter. Besättningsbyten får nämligen bara göras i hamnar som är utsedda till gränsövergångar, och dessutom under gränspolisens begränsade öppettider som i princip är kontorstider.
Men nu kan en lösning vara i sikte – åtminstone delvis. Nio hamnkommuner har skickat en hemställan till regeringen om att få hysa en gränsövergång. Det gäller Uddevalla, Tjörn, Stenungsund, Kristinehamn, Gullspång, Grums, Höganäs, Lidköping och Köping.
– Vi är väldigt glada att kommunerna agerat, en hemställan till regeringen måste komma från politikerna lokalt, säger Berit Blomqvist, vd på Sveriges Skeppsmäklare.
Gränspolisen och Kustbevakningen ska nu ge sin syn på frågan om hemställan.
Fler gränsövergångar skulle underlätta till viss del, men Berit Blomqvist vill även se mer flexibla öppettider hos gränspolisen. Ett möte mellan Sveriges Skeppsmäklare och gränspolisens chef är inbokat i december.
– Vi vill försöka hitta pragmatiska lösningar, säger hon. Så att inte gränspolisen dräneras på resurser, de har ju viktiga saker att göra. Jag hoppas att vi ska kunna hitta en väg att samverka.