Andra gotlänningen till Engelska kanalen

M/S Drotten. Bilden är tagen när M/S Drotten fortfarande hette M/S Gotland. Foto: Dick Gillberg

Sedan i julas går Gotlandsbolagets passagerarfärja M/S Visby i trafik mellan Irland och Frankrike på uppdrag av det danska rederiet DFDS. Nu chartras även systerfartyget M/S Drotten ut.

Med anledning av Storbritanniens utträde ur EU, Brexit, öppnade DFDS nyligen en ny fraktrutt mellan EU-länderna Frankrike och Irland. Fokus för linjen som går mellan Dunkerque i norra Frankrike och irländska Rosslare ska enligt DFDS ligga på lastbilsfrakt och dess förare. Överfarten tar i snitt strax under 24 timmar.

M/S Visby trafikerar linjen sedan i julas. Chartern sträcker sig fram slutet av april med möjlighet till förlängning.  

– Vi är mycket glada över att kunna bistå med att säkerställa en fungerande inre marknad inom EU och att säkra transporterna mellan Irland och Frankrike. Vi ser fram emot ett partnerskap med DFDS som har potential att sträcka sig över längre tid, sa Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland som äger fartyget, i ett pressmeddelande när chartern påbörjades. 

Annons

Nu får M/S Visby sällskap på Engelska kanalen, när rederiets M/S Drotten också chartras ut till DFDS.

– Fartyget lämnas över imorgon och avgår från Visby på lördag, berättar Katrina Jakobsson, sektionsordförande för Seko i Destination Gotland.

”Fartyget lämnas över imorgon och avgår från Visby på lördag”

M/S Drotten ska enligt avtalet återvända till Visby i slutet av mars. 

– Planen är att hon ska in i trafik här hemma igen från och med påsk, säger Katrina Jakobsson.

Båda fartygen hyrs ut till DFDS med driftsbesättning (däcks- och maskinpersonal) från Destination Gotland. Arbetsspråket ombord är tillfälligt ändrat till engelska. Ungefär 50 personer per fartyg – 25 på varje vakt – ur den svenska personalstyrkan arbetar ombord.

– Våra, alltså manskapet, jobbar fyra veckor och är hemma fyra. Vi gjorde den överenskommelsen eftersom det är väldigt besvärligt i och med corona att ta sig till och från båten. Det har vi för övrigt märkt; vi hade en besättning som blev fast i Frankfurt för att reglerna ändrades och de fick vänta på nya coronatester, säger Katrina Jakobsson.  

Hon är mycket positiv till att fartygen hyrs ut. 

– Det är väldigt tacksamt. I en tid när det annars är så mörkt för sjöfarten som nu, med pandemin och allt, så är det otroligt kul att inte bara ett, utan två, av våra fartyg är utchartrade och sysselsätter folk, säger hon. 

”Det är otroligt kul att inte bara ett, utan två, av våra fartyg är utchartrade och sysselsätter folk”