Arbetsbristförhandlingar inledda angående Galaxy

På bilden Tallink Siljas M/S Galaxy. Foto: Tallink Silja/Marko Stampehl

200 anställda på Seko sjöfolks avtalsområde varslas om arbetsbrist när Tallink Silja chartrar ut svenskflaggade Galaxy till Nederländerna och påbörjar processen för att byta till estnisk flagg. 

Tallink Silja har beslutat att chartra ut Galaxy till Nederländerna för en längre tidsperiod. Man har också beslutat påbörja processen för att byta från svensk till estnisk flagg på fartyget, uppger rederiet i ett pressmeddelande. 

Galaxy tas ur trafik på linjen Stockholm–Åbo och den svenska besättningen varslas om arbetsbrist. Det rör sig om 265 personer varav runt 200 arbetar på Seko sjöfolks område. 

Orsaken som rederiet uppger är att passagerarrederiernas verksamhet drabbats hårt och ännu inte återhämtat sig efter pandemin. Även kriget i Ukraina uppges ligga bakom beslutet, då det fått konsekvenser i form av ökade bränsle- och råvarukostnader. 

Annons

Galaxy ska chartras av Nederländerna för att användas som flyktingboende från mitten av augusti och sju månader framåt, med möjlighet att förlänga avtalet ytterligare tre månader. 

Även Silja Europa, som normalt trafikerar linjen Helsingfors–Tallinn för rederiet under estnisk flagg, ska hyras ut under samma tid. Fartygen Isabelle och Victoria används redan som flyktingboende i Tallinn respektive Skottland. 

– Charteravtalen är i dagsläget nödvändiga för att få en stabil ekonomi för en längre tid framöver. Avtalet gällande Galaxy innebär dock för oss i Sverige att 265 personer i besättningen inom Tallink Silja AB nu kommer att varslas om arbetsbrist vilket är fruktansvärt tråkiga nyheter, säger Ats Joorits, vd på Tallink Silja AB, i ett pressmeddelande.

Arbetsbristförhandlingar mellan Seko sjöfolk och rederiet inleddes den 8 augusti. Ombudsman Oskar Lindskog beklagar situationen djupt. 

– Varslet gällande Galaxy kom hastigt och kan inte beskrivas som annat än bedrövligt. Vi beklagar djupt och ska göra allt vi kan för att så många som möjligt ska få behålla sina jobb, säger han. 

Hur många, och vilka, som i slutändan kommer att sägas upp återstår att se.

– Vi jobbar på att hitta avtalslösningar som gör att vi kan minska antalet personer som varslas och senare sägs upp. Det finns flera spår att gå på. Vi har några förslag och rederiet har visat sig öppna för att se över olika lösningar. Det ser inte helt nattsvart ut, säger Oskar Lindskog. 

”Vi jobbar på att hitta avtalslösningar som gör att vi kan minska antalet personer som varslas”

Med tanke på personalbristen i branschen tror han att de som sägs upp har stor chans att hitta nya jobb i andra rederier, eller på arbetsplatser iland.

– Men oavsett detta, så ser vi en ytterst negativ trend för denna typ av personalintensiva färjor, där Galaxy är ännu en färja som försvinner från svensk flagg eller läggs ner, säger Oskar Lindskog och fortsätter:

– Åbo-linjen har haft svårt med passagerare en längre tid och konkurrensen om frakt har hårdnat överlag. Ökade bränsle-priser blev kanske spiken i kistan. 

Nästa förhandling mellan Seko sjöfolk och rederiet är i skrivande stund planerad till den 26 augusti. 

Galaxys sista avgång från Åbo till Stockholm kommer enligt rederiet att bli den 11 september.