Fartyget Bonette, som under måndagen varslades om stridsåtgärder av Seko, fick på tisdagsmorgonen ett godkänt kollektivavtal efter förhandlingar mellan redare och fack.
– Det är gott att se att den fackliga kampen lönar sig, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Även om TCC-avtalet inte är det bästa så är det ändå en minimigräns inom ITF-världen att alla FoC-fartyg ska ha minst TCC:s löner och villkor.
På måndagseftermiddagen, klockan 15.30 lades fartyget Bonette, som låg i Uddevalla hamn, i blockad av Seko.
– Vi begärde omgående sympatiåtgärder av Transportarbetareförbundet, berättar Annica Barning, ITF-inspektör som är på plats i Uddevalla.
Transports åtgärder trädde i kraft i morse klockan sju. Det innebar att Transports medlemmar lade ner arbetet och varken lastade eller lossade fartyget.
Förhandlingar mellan redaren å ena sidan och Seko och Transport å den andra inleddes omgående på måndagseftermiddagen, och har pågått hela natten och morgonen. Förhandlingarna sköttes av Annica Barning från Seko och Göran Larsson, ITF-inspektör från Svenska Transportarbetareförbundet.
– Vi har knappt sovit någonting i natt, säger Annica Barning.
Den stora stötestenen i förhandlingarna handlade om att redaren ville ha in en protest i avtalet.
– Det gick vi inte med på, säger Annica Barning. Vi gör inga förändringar i våra avtal, så är det bara. De skriver på, punkt slut. Det är ett avtal, vi gör inga ändringar i juridiska dokument.
Avtalet är nu påskrivet, vilket innebär att det nu finns ett kollektivavtal på fartyget.
Hur påverkar det här andra fartyg som går under ISU-avtalet?
– Det kommer definitivt att ha en påverkan på alla ISU-täckta fartyg som kommer till Sverige, säger Annica Barning. Alla ISU-täckta fartyg som kommer hit kommer att råka ut för precis samma sak.
Hon är nöjd med utkomsten av förhandlingarna, och att en lösning kunde nås så pass snabbt.
– Det känns så himla bra! Vi är så glada och stolta över vad vi har åstadkommit, säger Annica Barning.