Fartyget Lavinia fastnade i ITF:s och fackets nät i Falkenberg i augusti 2017. I samband med Seko sjöfolks inspektion fick redaren göra rätt för sig. Foto: Klara Johansson Fackligt Besättningsman fick lön med fackets hjälp 25 Augusti 2017 En besättningsman på torrlastaren Lavinia fick utbetalt 100 000 kronor i så kallad backpay när Seko sjöfolk gjorde en inspektion ombord i Falkenberg. Seko sjöfolks ombudsman besökte fartyget sedan en besättningsman ombord kontaktat ITF, som skickade vidare fallet. Besättningsmannen uppgav att han under sina månader ombord bara fått en tredjedel av lönen som stod i hans kontrakt. – När vi kom ombord upptäckte vi vad som såg ut som dubbel bokföring, säger Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk. Han misstänker att fler i besättningen, som främst består av ryssar, ester och litauer, har fått för lite lön. Men när han frågade dem rakt ut ombord svarade alla utom en ”no problem”. – De är antagligen livrädda och vågar inte träda fram eftersom de vill behålla sina jobb. Och alla svarar exakt samma sak, ”inga problem”… Kanske har de fått lära sig av bemanningsagenturen att svara så om ITF eller vi frågar, säger Mikael Lindmark. När han ett par timmar senare återvände till fartyget ihop med Transportstyrelsens inspektör, var Lavininas ägare ombord. Den utestående lönen för besättningsmannen som larmat, totalt strax över 100 000 kronor, sattes in på hans konto och Seko sjöfolks ombudsman fick kvitto på överföringen. – Det gick smidigt, säger Mikael Lindmark. Besättningsmannen fick sina pengar samt biljett för att mönstra av imorgon, vilket han ville, så jag är nöjd. Mer kan vi inte göra. Vi kan bara hjälpa dem som ber oss. Det är inte första gången Lavinia och rederiet Lupin Shipping är i blåsväder. I oktober förra året gjordes en oanmäld ITF-inspektion i den danska hamnen Kolding. Även då upptäcktes att besättningen inte fått sina löner. Fartyget blev kvarhållet och rederiet betalade ut lönerna i så kallad backpay. Och för några år sedan upptaxerades rederiet av Skatteverket sedan myndigheten slagit fast att företaget, som är registrerat på St Vincent och Grenadinerna, sköts från Sverige och ska betala skatt här. Lupin Shipping drivs av Curt Ohlsson, son till grundaren Alvar Ohlsson. Enligt honom är den felaktiga lönen ett missförstånd. – Den här besättningsmannen ville inte visa i sitt hemland hur mycket han tjänar och ville därför ha pengarna kontant när han mönstrade av. Det han fått under tiden är bara fickpengar. Det var vi överens om men nu vill han inte stå för det, säger Curt Ohlsson till Sjömannen. Så även om inte Seko eller ITF kommit ombord skulle han ha fått sin utestående lön innan han åkte hem? – Självklart. Men varför har han i så fall kontaktat ITF? – Det går rykten om mig och rederiet, att jag inte gör rätt för mig. Han kanske har hört det och inte litar på mig. Men de ryktena stämmer inte, säger Curt Ohlsson. Enligt honom finns liknande överenskommelser med fler besättningsmedlemmar. – Men jag har gått på ett par minor nu, och dessutom är det svårt att få tag i så mycket cash på en gång. Så framöver måste vi börja skicka igen [skicka överföringar till bankkonton, reds anm.], säger han. Mikael Lindmark är kritisk till hur rederiet skött lönehanteringen. – Sanningen i vad som var överenskommet kommer vi aldrig få reda på. Fakta är det enda vi kan utgå ifrån. Fakta här är att den här besättningsmannen inte har fått lön enligt avtalet som finns, och har vi ett avtal kan man inte komma överens om något annat. Lupin Shipping måste rätta in sig i ledet som alla andra och det gläder mig att han nu lovat göra det, säger Mikael Lindmark och fortsätter: – Den här typen av redare ska inte få bedriva verksamhet. De ska bort och det är hela Sjöfartsveriges ansvar att se till. De drar ner oss alla i skiten när vi samtidigt försöker framstå som ett bra sjöfartsland. AktuelltFackligt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025