Styrsöbolaget har kört skärgårdstrafik i Göteborg sedan början av 1900-talet. Foto: Styrsöbolaget Nyheter Beslutet om skärgårdstrafiken i Göteborg överklagat 25 Oktober 2024 Styrsöbolaget har överklagat Västtrafiks upphandling av färjetrafiken i Göteborgs södra skärgård, som gick till det norska rederiet Torghatten. Enligt tilldelningsbeslutet tar de över ruljansen från 2027 och femton år framåt. I upphandlingen fanns två anbudsgivare, Torghatten och Styrsöbolaget. – Torghatten lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och tog därför hem uppdraget, sade Västtrafiks affärsområdeschef Anna Johansson, när beslutet offentliggjordes i början av oktober. Enligt Västtrafik ska tre av totalt åtta fartyg vara snabbfärjor, som är större än fartygen som kör idag. Beskedet togs emot med oro och viss bestörtning i Göteborg, där Styrsöbolaget skött färjetrafiken i Göteborgs södra skärgård sedan början av 1900-talet och mer eller mindre betraktas som en institution i skärgården. De anställda har också nyss bildat en egen klubbsektion inom Seko sjöfolk. Lönsamheten som Västtrafik hoppas på när Torghatten tar över, ställer sig Seko sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark tveksam till: – De löner som finns i Styrsöbolaget, kommer vi att kräva framöver också, så det är inte säkert att Torghattens anbud blir det mest fördelaktiga. Man ska inte kunna komma hit och dumpa lönerna för trafik som gått i över 100 år, säger Mikael Lindmark. Styrsöbolaget överklagade beslutet inom den tiodagars tidsram som gavs, berättar bolagets vd Bertil Pevantus. – Ja, vi har analyserat läget och lämnat in en anmälan om överprövning av tilldelningsbeslutet. Vi ser oklarheter och har bett om bättre underlag, säger Bertil Pevantus till Sjömannen. Det är många kvarnar som ska mala när ett tilldelningsbeslut ska omprövas, så ännu är det oklart hur lång tid omprövningen av ärendet kommer att ta. – Vi vet inte när det här kan bli klart, vi får se var det landar, säger Pevantus. Aktuellt Text Malin Vive Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt ”Vi måste prata mer om skatte- och pensionsfrågor” Almedalsveckan är över för det här året. Under tre dagar har seminarier och paneldebatter avlöst varandra på den maritima mötesplatsen i Visby. Seko sjöfolk fanns givetvis på plats för att delta i samtalet. 26 Juni 2026 Aktuellt Sjöfolk har sämre arbetsvillkor än andra yrken De som råkar ha sin arbetsplats på vatten har inte samma lagliga skydd som de som arbetar på landbacken. Det här är absolut ingen nyhet, men eftersom ingen förbättring sker måste det påtalas igen. 25 Juni 2026 Aktuellt 11 000 sjömän evakueras av FN Drygt 11 000 sjömän som i månader suttit fast innanför Hormuzsundet kommer att evakueras av FN. Det uppger FN:s marina organ IMO. 24 Juni 2026 Aktuellt Vad får folk att vilja jobba kvar i sjöfarten? Vad krävs för att de som utbildar sig inom sjöfart också ska vilja stanna kvar i branschen? Det var en av huvudfrågorna vid Sjöbefälsföreningens seminarium i Almedalen. 23 Juni 2026