Tingsrätten har än en gång beslutat om kvarstad för M/S Birger Jarl, som säkerhet för innestående lönefordringar för Seko sjöfolks medlemmar.
Det var i juni som Seko lämnade in stämningsansökan om sjöpant för Birger Jarl till Stockholms tingsrätt. Det gjordes för att reglera den lönefordran som inte täcks av lönegarantin för de nio medlemmar som sades upp när driftsbolaget för Birger Jarl försattes i konkurs i februari. Facket uppskattade då att det handlade om totalt 1,4 miljoner kronor.
I slutet av juni lade tingsrätten fartyget i kvarstad för fordringar som gällde april och maj, totalt nästan 460 000 kronor. Kvarstaden hävdes efter ett par veckor eftersom rederiet lämnade bankgaranti på samma belopp.
I fredags lades Birger Jarl återigen i kvarstad, nu för fordringar för juni och juli på cirka 410 000 kronor.
Kvarstad, eller sjöpant, innebär att fartygets värde används som säkerhet för en ekonomisk fordran som någon (i det här fallet Seko) ställt på fartygets ägare.
– Men Seko har accepterat att verksamheten trots kvarstaden får fortsätta som tidigare med kortare skärgårdskryssningar och verksamhet vid kaj, säger Chang Strömberg, ombudsman i Seko sjöfolk.
Enligt fartygsägarens Leif-Ivan Karlssons jurist, Gunnar Andersson, kommer den nya kvarstaden att plockas bort.
– Vi kommer att ställa bankgaranti igen. Vi vill inte ha en kvarstad hängande över fartyget.
Ännu återstår fordringar för augusti och delar av september. Men totalen kommer att bli lägre än 1,4 miljoner.
– Vi räknar av inkomster som medlemmarna haft under uppsägningstiden, till exempel inkomster från andra jobb, förklarar Chang Strömberg.
Gunnar Andersson anser att summan Seko krävt är för hög och att man inte redovisat vad de berörda gjort för att hitta nytt jobb.
– Facket måste syna sina egna medlemmar. Det finns gott om jobb att söka i Stockholm om man vill, säger han.
Han menar också att det finns de som arbetat mer än vad de uppgivit.
Chang Strömberg kommenterar kritiken.
– Vad har han för fakta för påståendet att våra medlemmar ljuger? En seriös advokat borde hålla sig till fakta. Våra medlemmar är väl medvetna om regelverket och vad som ska avräknas från rederiets löneskuld. Seko har, och kommer att redovisa en fullständig och rättvisande löneskuld för tingsrätten. Kanske borde rederiet överväga att betala sina löneskulder istället och inte skylla sina misstag på förra besättningen eller ägaren, säger han.
Det har spekulerats i om fartyget är till salu. Men några akuta säljplaner finns inte enligt Gunnar Andersson.
– Hittills har verksamheten inte gett det ekonomiska utfall som min huvudman förväntat sig. Men nu går den runt. Det skar sig när han inte fick göra de personalneddragningar som krävdes, men nu med korrekt bemanning via bemanningsföretag så fungerar det, säger han.
Vad säger din klient om hela situationen?
– Han har svårt att förstå hur facket kan bete sig såhär, fortsätta driva fordringar för sina medlemmar trots att de inte gjort vad de ska.
Vidare säger han att Leif-Ivan Karlsson känner sig lite vilseledd av den som sålde fartyget till honom.
– Han hade inte kännedom om de förhandlingar om personal som pågick vid köpet. Säljaren har förtigit information vilket har gett min huvudman oförtjänt dålig kritik, säger Gunnar Andersson.
Ombudsman Chang Strömberg berättar att de berörda medlemmarna hittills är väldigt nöjda med Sekos agerande kring Birger Jarl.
– Särskilt efter hur superentreprenören behandlat dem. Det har nog gått upp för honom att det är inte samma sak att vara redare som bilhandlare, säger han.
Nästa steg är muntliga förhandlingar i tingsrätten i november. Därefter fastställs huruvida de ekonomiska krav som Seko ställt på fartygsägaren är riktiga. Först därefter blir fartygsägaren (om kraven anses riktiga) skyldig att betala.