Birka Gotland: Nystart med höga ambitioner

Antonios Orfanopoulos, Alex madera, Arnold Bohman och Heléne Fagerström känner varandra väl. "Jag har jobbat som bartender på Cindy i 18 år", säger Arnold Bohman. Foto: Hanna Welin

Ett fartyg, två rederier. Ett manskap, två sektionsklubbar. Ett kryssningsfartyg, som legat still i nästan fyra år. Nysatsningen Birka Gotland har sina utmaningar. Men, hon har också en besättning som är mästare på att kryssa sig fram, där alla är fast beslutna om att det ska bli bra. Riktigt bra.

Destination Gotlands och Viking Lines flaggor vajar sida vid sida i vårsolen. Birka Gotland ska strax lämna Stadsgården i centrala Stockholm och långsamt puttra iväg mot åländska Mariehamn. Det är en vanlig vardag och dagens cirka 500 passagerare har alla klivit ombord till fots, Birka har inget bildäck. Stämningen är snackigt förväntansfull när de drar runt på sina väskor i jakt på rätt hytt. Klockan är strax efter fem på kvällen och i nästan ett dygn ska de umgås, äta gott och roa sig.

– Det är skillnad att jobba på en kryssning. Vi har ingen frakt och passagerarna ska egentligen ingenstans. Upplevelsen ombord är allt, så det gäller att vara service-minded, säger intendenten Peteer Tiitso, som står i lobbyn och svarar på frågor.

Han är en av 182 personer som just nu arbetar ombord. Av dem är runt 15 artister som ska uppträda på de tre scenerna, runt 40 jobbar i driften, ett par är befäl och resterande arbetar inom intendenturen, varav ett gäng ingår i säkerhetsteamet och två är sjuksköterskor. Och de har att göra, allihop.

Annons

– De borde ha en eloge! Om alla inte hade krigat på och jobbat så hårt som de har gjort, skulle vi inte ha varit där vi är idag, säger Anders Ekberg, som just nu arbetar som huvudskyddsombud på heltid.

Fartyget Birka hette tidigare Birka Stockholm och seglade för Birka Cruises som ägdes av Eckerö. Men när pandemin bröt ut 2020 blev hon upplagd i Mariehamn, rederiet lades ner och Birka kom ut till försäljning. Först i mars 2023 fick hon en ny ägare: Gotlandsbolaget. Och i augusti samma år ännu en: Viking Line, som köpte in sig till 50 procent. Tillsammans har de båda rederierna startat ett gemensamt bolag: Gotland Alandia Cruises.

– Det är en stor utmaning att hitta en gemensam väg med två så starka varumärken. Arbetsklimatet är gott, men vi sitter fortfarande och jobbar med policys kring hur vi ska ha det och vad som ska gälla, säger Katrina Ansarfwe.

Hon är Seko Sjöfolks klubbsektionsordförande för Destination Gotland och ska för första gången hänga med på en Mariehamnsrunda tillsammans med Bent Björn-Nielsen, klubbsektionsordförande för Viking Line. Eftersom Birka Gotland är Viking Lines enda svenskflaggade fartyg är Bent ofta ombord. Nu visar han vägen till konferensavdelningen, inredd med stora chesterfieldsoffor i läder.

– Det är roligt att se att besättningen pratar på och lär känna varandra, säger Bent Björn-Nielsen.

Katrina Ansarfwe och Bent Björn-Nielsen är ombud från varsitt rederi ombord på Birka Gotland. Foto: Hanna Welin

De båda ägarrederierna har gjort en uppdelning. Driftpersonalen är anställd av Destination Gotland, intendenturen av Viking Line. Hittills har det bara gjorts cirka tjugo nyanställningar. Eftersom Viking Line beslutade att flagga om kryssningsfartyget Cinderella till finsk flagg, erbjöds intendenturpersonalen istället att söka sig till Birka Gotland, vilket cirka 200 nappade på.

– Vi har färjebranschens bästa service- och kökspersonal, säger Bent utan minsta tvekan.

– Och på det alla duktiga från er i driften.

Katrina Ansarfwe håller med och konstaterar att arbetsmoralen är hög och lojaliteten stor. Och det har behövts, för det har inte varit en alldeles enkel sak att få Birka Gotland i form. Även om hon har hållits efter får det konsekvenser att ligga still i nästa fyra år. Exempelvis har det varit återkommande stopp i toaletterna och ventilationen har inte fungerat som den ska.

– Eftersom kompetensbristen inom svensk sjöfart är så hög som den är finns det inga marginaler. De mina har fått jobba vansinnigt hårt. Det är dessutom ett nytt fartyg och en helt ny säkerhetsorganisation, säger Katrina.

Både hon och Bent hade önskat att besättningen fått mer tid på sig att köra igång. Nu hade de bara två veckor ombord innan premiärturen den tjugonde mars. I intendenturen har en av utmaningarna varit det nya restaurangkonceptet som har mer fine dining-inriktning än vad exempelvis Cinderella hade. Förutom den stora buffématsalen har själva restaurangytan delats på tre, med tre olika menyer.

”Hela taxfreeshopen har gjorts om från grunden” säger Joachim, som tidigare jobbade på Cinderella. Foto: Hanna Welin

I á la carte-köket är det mycket riktigt full fart. Köksmästaren Niclas Stenberg stannar upp en kort stund och berättar hur de organiserat köket för att kunna leverera till de tre restaurangerna på en och samma gång. Fyra avdelningar – förrätt, kött, fisk och efterrätt – som alla har var sin souschef.

– Vi har också en exekutiv souschef i sista ledet, som kontrollerar att allt är rätt innan det lämnar köket.

Det har varit trångt och svettigt för alla, men Niclas Stenberg tror att det kommer att bli bra när allt väl sitter.

– Man måste bara skruva lite på saker. Och buffén har redan gjort supersuccé.

De ambitiösa restaurangkoncepten på Birka Gotland kräver mycket av personalen. Köksmästaren Niclas Stenberg berättar att både kök och arbete organiserats minutiöst. Foto: Hanna Welin

Birka Gotland har fräschats upp och till stor del fått ny inredning. På däck tio finns bland annat ett nyinrett spa med två pooler, en ångbastu och en rad behandlingsrum. Vid en av poolerna sitter ett ungt par bakåtlutade i lugn och ro med var sin drink och blickar ut över det kvällsmörka havet. Annat är det på nattklubben Backstage några däck ner. Där har personalen fullt upp bakom bardisken. När gruppen Combo Granberg äntrar scenen fylls dansgolvet på ett kick.

– Jag har längtat efter det här, säger en kvinnlig passagerare i färd med att dra med sig sin make ut på dansgolvet. Vi brukade åka med gamla Birka och nu är vi äntligen här igen.

På Panorama bar på däck tio är det än så länge relativt lugnt. Men troligen bara en stund till, konstaterar bartendern Nicklas Bengtsson. I synnerhet på helgerna brukar de partysugna passagerarna ta hissen upp för att efterfesta när Backstage stängt för natten.

– När det är mycket folk är vi klart underbemannade här uppe. Jag är van vid stress och trivs med det, men är du inte det är det tufft.

Drinkmenyn är lång och Nicklas Bengtsson och hans kollegor i baren på Birka Gotland blandar och skakar på löpande band. Foto: Hanna Welin

Barkonceptet är ambitiöst med en lång rad drinkar som görs på plats. De två bartenderna får skaka sina shaker mest hela tiden.

– Det är ju jättetrevligt och gott, men konceptet kräver väldigt mycket. Det blir ofta kö hela vägen från dörren. Den som kanske bara vill ha ett glas vin kan få vänta en halvtimme eftersom drinkarna tar sådan tid.

Nicklas fyller på is och lime och berättar att han själv tidigare drev en krog i Thailand i tio år.

– Nu är det bestämt att det är det här konceptet som gäller, så det är bara att gilla läget. Och som sagt, jag trivs verkligen.

För Nicklas återstår ett par timmars jobb innan han kan krypa till koj. Än fler är det för Angelica Sjöberg och hennes två kolleger på hotellet, som har skiftet 19-06. Passagerarhytterna städas av en städfirma från land, men det är de sammanlagt nio kollegerna på hotellet som sköter resten. Personalens hytter, alla de allmänna utrymmena och hela 18 offentliga toaletter. Från fackligt håll driver Bent Björn-Nielsen på för att de ska bli fler, inte minst med tanke på hur det kommer bli när passagerarantalet stiger. Birka Gotland har kapacitet att ta emot 1800 gäster.

– Ja, vi har att göra. Men jag trivs jättebra och vi känner varandra, vi kommer alla tre från Cinderella, säger Angelica Sjöberg.

Gryningens stopp i Mariehamn är det inte många som märker något av. När solen går upp seglar Birka mot Stockholms skärgård igen. Det är den här 21-timmarsrutten som hon oftast kommer att gå, men då och då blir det längre utflykter, till Visby, Bornholm-Ystad, Riga och Höga kusten.

Ellen Almgården arbetar både som hudterapeut i spaet och med frukostbuffén i Sjösalen på Birka Gotland. Foto: Hanna Welin

I Sjösalen på däck fem väntar en dignande frukostbuffé på glada – men troligen också en del dagen-efter-trötta – gäster. Ellen Almgården fyller på faten och plockar undan urdruckna kaffekoppar. Normalt sett arbetar hon som vikarierande hudterapeut i spaet, men har hoppat in här på ett tredagarspass.

– Jag tycker att det är jättehärligt med båtlivet, men efter tre, fyra dagar är det lite jobbigt att vara borta hemifrån och inte känna mig fri.

Schemauppläggen på Birka Gotland skiftar. Medan de flesta i driften arbetar 14:14 är det 7- eller 10-dagarspass som gäller i intendenturen.

I ett rum på däck tre arbetar sjuksköterskan Timmy Rennblad och hans kollega i ett trångt rum fyllt av sjukvårdsutrustning. För Timmy var just sjölivets schema en av faktorerna som lockade.

– Jag har jobbat med akutsjukvård och ambulans och allt möjligt och här är det inte samma jäkt. Du får också göra allt möjligt, från företagshälsovård till akutsjukvård.

Sjuksköterskan Timmy Rennblad arbetar på däck tre i ett rum fyllt av sjukvårdsutrustning. Foto: Hanna Welin

Det är bara någon timme till hamn nu och Timmy Rennblad konstaterar att det har varit en lugn kryssning. Sedan han gick på sitt pass för nio dagar sedan har de behövt anropa ambulanshelikopter fyra gånger. Birka är en partybåt och har även en hel del passagerare som är lite äldre, förklarar han. Det kan handla om kramper och bröstsmärtor, om slagsmål eller överförfriskade passagerare som trillat och slagit i huvudet eller brutit en arm.

– Vi kan ju göra allt utom att operera. Och vi kan hålla folk vid liv tills helikoptern kommer.

Huvudskyddsombud Anders Ekberg står lutad mot dörrkarmen och lyssnar:

– Om ni inte hade varit här hade vi dessutom haft mycket mer sjukskrivning. Ni kan ju ofta hjälpa till så att man fixar två dagar till, tills det är dags att åka hem, säger han.

”Det har varit roligt att se hur öppna alla i personalen är, hur de pratar och lär känna varandra”, säger huvudskyddsombudet på Birka Gotland Anders Ekberg. Foto: Hanna Welin

Uppe i lobbyn går Monica Deimal runt och samlar in disk och torkar av bord. Bent Björn-Nielsen vinkar efter henne för att diskutera olika alternativ kring hennes anställningsform. Efteråt kan hon inte låta bli att berätta om gårdagens morgon.

– Jag var lite trött och så kom en kille fram och frågade ”Har ni Apple pay?”. Nej, svarade jag, vi har tyvärr ingen äppelpaj, men vi har andra kakor. När jag förstod, jag skrattade så mycket att sminket försvann, säger Monica och nu har både hon och Bent svårt att sluta garva.

Monica Deimal samlar skräp och disk i lobbyn på Birka Gotland. Foto: Hanna Welin

Själv har Bent just varit på samrådsmöte. De har haft ett varje morgon sedan starten, för att dela information, hitta lösningar och se till att allt fungerar.

– Det är bra att vi kan stämma av och vi har tre driftiga befälhavare som verkligen vill att allt ska bli bra, säger han.

En stor huvudvärk för Bent Björn-Nielsen och Katrina Ansarfwe är ett besked som kom sent, i samband med säkerhetsbemanningsbeslutet. Rederiet har bestämt att säkerhets- och arbetsspråket ombord ska vara engelska. Trots att personalen är svensktalande, passagerarna likaså och Birka Gotland anlöper svenska hamnar.

– Hur kan Transportstyrelsen ha godkänt detta, trots att lagstiftningen säger att det ska vara det språk som majoriteten talar? säger Katrina.

Bent berättar att många i besättningen är oroliga och drar sig för att komma på övningarna. Och hur blir det i ett skarpt läge, när det krävs kommunikation på ett språk många inte känner sig tillräckligt bekväma eller kunniga i?

Den som vill och har tid kan ta löprundor längs spåret, medan Birka Gotland styr mot hamn. Foto: Hanna Welin

– Den här frågan måste vi kriga för hela vägen in i kaklet, säger Katrina och får medhåll från Bent och huvudskyddsombud Anders Ekberg.

Medan Birka Gotland närmar sig kaj fylls lobbyn åter igen av passagerarna och deras väskor – och taxfreekassar. Utan bildäck kan man inte handla mer än vad man själv kan bära, konstaterar Anders Ekberg som arbetar på taxfreelagret när han inte är facklig.

Det är fredag och om tre timmar är det dags för nya, helglediga passagerare att kliva ombord.

– Det kommer att ta lite tid att få allt är flyta och gå ihop, men vi är på väg. För varje dag vi kör blir vi starkare, säger han.

Hanna Welin