
Blockaden mot det avtalslösa fartyget Navi Star i Köping lyckades. De ryska ägarna har i dag gett efter och tecknat avtal för hela sin flotta.
– Seko och Transport har visat att man kan inte komma till Sverige med ett fartyg som inte har giltiga avtal, säger Mikael Lindmark, ITF-inspektör och ombudsman på Seko sjöfolk.
När ITF, Internationella Transportarbetarefederationen, fick reda på att ryskägda och Palauflaggade Navi Star var på väg mot Köping bestämde man att möta fartyget vid kajen.
Inspektionen resulterade i ett krav på kollektivavtal, samtidigt som stridsåtgärder från Seko och Transport stoppade allt lossningsarbete.
Efter drygt tio dagar har besättningen på Navi Star nu ett avtal med det ryska sjöfacket SUR, Seafarers’ Union of Russia. Dessutom tecknade de ryska ägarna Navicor avtal för sin resterande flotta.
– Avtalet ligger i linje med det TCC-avtal (Total Crew Cost) som vi krävde från början. Det är samma lön, och förmåner för besättningen, säger Mikael Lindmark.
Resultatet är en klar framgång för ITF och de fackliga organisationerna i Sverige, menar Mikael Lindmark. Det sänder även en tydlig signal till oseriösa redare.
Formellt hade Seko och Transport avtalsrätten för Navi Star i Köping, men man avstod den rätten till förmån för det ryska facket eftersom Navicor gick med på att teckna ett avtal som omfattar fler anställda.
– Det ryska bolaget kontaktade oss via en svensk advokat som vi förhandlade med. När vi fick tillfälle att medverka till att avtal kunde bli tecknade som omfattar Navicors hela flotta tog vi den, säger Mikael Lindmark.
Läs även: Fiffelfartyg fast i Köping