Bottenviken helt istäckt – nu står Vänern på tur

Isbrytaren Ale anländer till Vänern för att assistera sjöfarten där. Foto: Sjöfartsverket

Efter en rekordtidig start på vintern är nu samtliga av Sjöfartsverkets fem isbrytare i full drift. Hela Bottenviken är istäckt och även Vänern börjar frysa på.

Årets isbrytarsäsong startade rekordtidigt och den första insatsen in till Kalix gjordes redan 2 december av Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale. Efter årets rekordkalla inledning är nu hela Bottniska viken nu istäckt ned till Örnsköldsvik, vilket gör att alla fem isbrytare kopplats in för att assistera handelssjöfarten

Ale har nu begett sig mot Trollhätte kanal för att assistera på Vänern, där isen nu börjar växa till sig så pass att isbrytning är en förutsättning för sjötrafik, skriver Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Det fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter till och från hamnarna i Bottenviken, vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar. Utan isbrytning skulle dessa hamnar vara stängda ungefär 130 dagar om året.

Annons

Hittills denna säsong har Sjöfartsverkets isbrytare assisterat 113 fartyg, vilket är en hög siffra jämfört med tidigare år. Normalt pågår isbrytningssäsongen från december till slutet av maj, och som Sjömannen rapporterat tidigare tar Sjöfartsverket snart över driften i egen regi.

Sjöfartsverket har fem isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.