Bristande utkik när Stena Immaculate och Solong kolliderade

Stena Immaculate efter kollision på Nordsjön
Stena Immaculate på kollisionsplatsen den 12 mars. Foto: Maritime and Coastguard Agency

I början av mars kolliderade lastfartyget Solong med tankfartyget Stena Immaculate utanför Englands östkust. Nu visar en rapport att inget av fartygen hade en särskilt avdelad utkik på bryggan när kollisionen skedde.

Kollisionen inträffade den 10 mars, då Kustbevakningen svarade på ett nödanrop om att en oljetanker och ett lastfartyg kolliderat. Vid kollisionen gick en lasttank med bränsle sönder på Stena Immaculate, vilket gjorde att en häftig brand bröt ut. En besättningsman på Solong omkom.

I en första provisorisk rapport gjord av MAIB, The Marine Accident Investigation Branch, konstateras nu att väderförhållandena vid tiden för olyckan var svåra med delvis mycket dålig sikt. Det konstateras också att varken Solong eller Stena Immaculate hade någon särskilt avdelad utkik på bryggan vid olyckstillfället. MAIB:s fullständiga utredning ska undersöka förhållandena vad gäller navigering och vakthållning, bemanning och utmattningshantering, samt skick och underhåll av de inblandade fartygen.

Crowley, som står för management på Stena Immaculate, säger i ett uttalande: ”Det är viktigt att notera att utkikskraven för fartyg som ligger för ankar är annorlunda än för fartyg som är under färd. Vi är säkra på att kommande utredning ska klargöra fakta kring incidenten, och visa att våra utkiksrutiner varit korrekta”.

Annons

Samtliga 23 besättningsmän på Stena Immaculate klarade sig oskadda. Av de 14 i besättningen på Solong befaras en person ha omkommit. Den ryske kaptenen ombord på Solong är därför misstänkt för dråp genom grov oaktsamhet. Rättegång väntas ske i januari 2026.

USA-flaggade Stena Immaculate var lastad med flygbränsle till det amerikanska försvaret. Solong gick under portugisisk flagg.

Solong bogserades till Aberdeen den 28 mars. Stena Immaculate låg länge kvar på platsen för olyckan. Det jetbränsle som fanns kvar i tankarna fördes över till ett annat fartyg, ett arbete som var klart den 8 april. Först en dryg månad efter olyckan förbereds fartyget för att bogseras till hamnen i Great Yarmouth.