Byggstart för två längre E-Flexers

De två fartygen som nu börjat byggas är både 30 % större och mer energieffektiva än tidigare fartyg. Foto: Mild Design/Stena Line

Byggnationen av Stena Lines två nya större färjor har påbörjats i Kina. Leverans beräknas ske 2022.

De två fartyg som nu har börjat byggas är de sista av fem i en serie av modellen E-Flexer. Fartygen som beställdes 2018 är 30 procent större och mer energieffektiva än tidigare fartyg, uppger rederiet i ett pressmeddelande.

Av de tre tidigare fartygen i serien har Stena Estrid och Stena Edda redan gått i trafik på Irländska Sjön under våren. Stena Embla är i slutskedet av konstruktionen och förväntas gå i trafik på linjen Belfast–Liverpool enligt plan i början av 2021.

De två större fartygen som nu börjat byggas kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3600 längdmeter (jämfört med de tre första som är 214 meter långa och har en lastkapacitet på 3100 längdmeter). Totalt får de större fartygen enligt Stena Line också 50 procent fler hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent lastkapacitet.

Annons

– Trots en tuff tid under pandemin COVID-19 har vi visat hur viktiga Stena Line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på en fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

De fem fartygen av modellen E-Flexer har konstruerats och byggs i samarbete med systerföretaget Stena RoRo. Enligt rederiet är de bland världens mest moderna och effektiva ropax-fartyg och Stena Lines ambition att vara ledande inom hållbar sjöfart märks tydligt.

Bland kännetecknen lyfter rederiet fram att fartygen har effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt. De är upp till 30 procent mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. Samtliga fem fartyg i serien levereras “gas ready” vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift vid senare tillfälle.

De två längre fartygen förbereds också för att ansluta till landström vid hamnuppehåll. Elanslutning gör det möjligt enligt rederiet att konvertera till elhybrid/laddhybrid i framtiden.

Två befintliga fartyg i Stena Lines flotta – Stena Lagan och Stena Mersey – kommer också att förlängas 36 meter och modifieras med samma typ av genomkörande lastning på två plan. Dessa två fartyg beräknas vara tillbaka i trafik inom Stena Lines nätverk under 2021.

– Vi bygger vidare på vårt framgångsrika ropax-koncept med en mix av frakt och passagerare. Genom en modernisering och standardisering av vår fartygsflotta säkrar vi en tillförlitlig operation kan på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Niclas Mårtensson.

Stena Line har ännu inte meddelat vilka linjer de två längre fartygen av modellen E-Flexer, eller de förlängda fartygen Stena Lagan och Stena Mersey, kommer att trafikera.