Byggstart i Kina för Viking Line

Jan Hanses, vd på Viking Line, siktar in sig på knappen som startar skärning av stålet. Foto: Viking Line
Annons

Med gasdrift och en öppen design för en närmare skärgårdsupplevelse. I förra veckan skars det första stålet till Viking Lines nya färja vid varvet i Kina.

Färjan beräknas att levereras i slutet av 2020.

Viking Line ordnade i veckan en ” steel cutting ceremony” tillsammans med representanter för Xiamen Shipbuilding Industry i Kina. Under högtidliga former fick Jan Hanses, vd för Viking Line, starta skärmaskinen på varvet – att skära det första stålet kan liknas vid det första spadtaget vid ett stort bygge.

Det nya fartyget kommer att ha plats för 2800 passagerare. Likt Viking Grace kommer den nya färjan ha gasdrift (LNG) och utrustas med rotorsegel. Färjan kommer även ha dynamisk ventilation och belysning för en smartare energihantering.

Enligt Viking Line kommer det nya fartyget att ha ”en lätt och lekfull skandinavisk design” med stora panoramafönster där ”havets närvaro är total”. Allt för att ge passagerarna en bättre upplevelse.

Annons

– Vi vill visa våra resenärer arkipelagen som de aldrig har sett den förut. Viking Line är ett åländskt familjebolag med grundare och ägare som har levt hela sitt liv vid Östersjön vilket genomsyrar vår verksamhet. Ombord på det nya fartyget finns inget som skymmer sikten, säger Jan Hansens i ett pressmeddelande.

Beräknad trafikstart med den nya färjan är i början av 2021. Det är inte beslutat under vilken flagg färjan kommer att segla. Däremot är det klart att den dagligen kommer att trafikera linjen Stockholm-Mariehamn-Åbo.


Fakta om nya färjan

  • Passagerarkapacitet: 2 800 resenärer och 922 hytter
  • Besättning: omkring 200 personer
  • Längd: 218 meter, bruttodräktighet 63 000 ton
  • Fraktkapacitet: 1 500 lastmeter
  • Isklass: 1 A Super
  • Drivmedel: LNG, flytande naturgas

Källa: Viking Line