Comeback för Danica som partybåt?

Barjonglering, bongotrummor och dj:s. Tillsammans med palmer och rosa flamingos har Reef Bar extra allt för att väcka en känsla av Karibien. Foto: Dick Gillberg
Annons

Stena Line satsar karibiskt för att nå en yngre målgrupp resenärer. Målsättningen är att Stena Danica än en gång ska bli en festdestination.

Stena Danica har varit på varv för ombyggnation och uppfräschning. I samband med detta glasade man även in soldäcket högst upp på färjan.

Nu finns där en restaurang och bar med plats för 350 gäster plus underhållning i form av musiker eller dj:s. The Reef Bar har ett karibiskt tema med allt från jerkchicken till palmer och solstolar.

Enligt Stena Line kan satsningen på den nya baren ge ett tiotal arbetstillfällen.

Annons

– Vi har som målsättning att öka antalet resenärer med 300 000 till år 2022. Då måste vi anstränga oss lite mer. Med denna satsningen vill vi förbättra upplevelsen ombord, säger Tony Michaelsen, chef för Stenas Danmarkslinjer.

Tony Michaelsen, chef för Stena Lines Danmarkslinjer, på plats i Reef Bar. “Baren kan ses som en förlängning av konceptet med äventyrsbadet i Frederikshavn”, berättar han. Foto: Dick Gillberg

Och för att öka antalet resenärer behöver man utöka sin målgrupp. Enligt Tony Michaelsen toppade antalet resenärer på Danmarkslinjen 2002. Sedan har det sakta gått nedåt. Med The Reef Bar och konceptet AW-båten på fredagar och Partybåten på lördagar hoppas Stena Line åter locka en yngre och festsugen publik.

– Danmarkslinjen står på två ben. Vi har frakten och vi har passagerarna. Nu vill vi utöka vår målgrupp resenärer utan att för den skull stöta bort någon. Och med The Reef Bar har vi något unikt att bygga kring, säger han.

Stena Line har satsat runt 25 miljoner på den inglasade baren och restaurangen. Men då ingår en del andra ombyggnationer och renoveringar ombord Danica.

Stena Danica ska även bli testarena för Stena Lines digitala satsningar. Det handlar exempelvis om framtida betallösningar men även lösningar för att höja ombordupplevelsen med så kallad Augmented Reality-teknik, samma som exempelvis Pokemon Go utnyttjar.

Men än så länge märks det inte så mycket förutom ett förstärkt wifi-nätverk ombord.

– Det handlar om att testa nya lösningar tillsammans med kunderna för att se vad som fungerar, vi tittar på många saker som kan bidra till att höja kundupplevelsen, säger Amer Mohammed, digitaliseringschef på Stena Line.