De nya isbrytarna försenas

Aker Arctics design av nya isbrytare Källa: Aker Arctic

Statens två nya isbrytare blir försenade, trots att 3,4 miljarder kronor finns avsatta till bygget. Upphandlingen måste göras om.

Förra regeringen avsatte 3,5 miljarder till två nya isbrytare för att modernisera den gamla flottan och säkra att fartyg kan ta sig in och ut ur svenska hamnar året runt. Sjöfartsverket, som vid årsskiftet tar över landets isbrytarverksamhet, håller på att upphandla utförare för dessa båda nybyggen.

Upphandlingen fick dock nyligen avbrytas då det visade sig att inga giltiga anbud kommit in, berättar Sjöfartsverkets rederidirektör Fredrik Backman:

– Vi gick ut med en förfrågan, men då vi inte fått in några giltiga anbud är vi tvungna att göra om hela upphandlingen. Nu ska vi sätta andra kriterier för leverantörerna, säger han till tidningen Sjömannen.

Annons

Planen var att den första nya isbrytaren skulle vara i drift 2027, men upphandlingsproblemen gör att affären nu försenas ett helt år.

– Nu hoppas vi kunna skriva kontrakt under första kvartalet 2025 istället, säger Fredrik Backman, som ändå ser en positiv sak med förseningen:

– Vi har kunnat ha ytterligare dialog med leverantörerna så vi har kunnat lära känna varandra lite bättre. Det är positivt, säger han.

Förseningen innebär att det blir ytterligare flera vintrar med de gamla isbrytarna. De kräver regelbundet underhåll och Fredrik Backman hoppas att de står pall ytterligare en tid utan att haverera.

– Det är utmanande att hålla dem vid liv. Problemet med dem är att de är så gamla att det är svårt med reservdelar, allt måste specialtillverkas.

Hur många anbud som hade kommit in vill Backman inte avslöja. Det nya anbudet räknar man skicka ut efter midsommar. Anbudet kommer gå ut internationellt och Sjöfartsverket hoppas kunna ha ett avtal klart med en leverantör innan årsskiftet. Målsättningen är att kontraktet är påskrivet och klar första kvartalet nästa år.