Över 2 000 personer, som på olika sätt arbetar med sjöfart, samlades i veckan ute på Donsö för Donsö Shipping Meet (DSM). Seko sjöfolk var på plats.
Sjöfartsmässan DSM startades av familjerederierna på Donsö och arrangeras vartannat år på ön som i normala fall har omkring 1 400 invånare. Hit kommer rederier, underleverantörer till sjöfarten och organisationer som på ett eller annat sätt har med branschen att göra. I år var temat grön sjöfart.
Seko sjöfolks styrelse och ombudsmän deltog i mässan. Ordförande Kenny Reinhold är mycket nöjd med dagarna på Donsö.
– Detta är ett helt enastående och välorganiserat arrangemang som samlar hela branschen. Här finns en otrolig dynamik och det är ett bra tillfälle för oss att träffa representanter från rederierna, säger han.
För fackets del är just relationerna det viktiga med DSM, förklarar Kenny Reinhold.
– Här har vi chans att prata med folk på ett annat sätt. Snacka lite skit och umgås, inte bara prata om tråkigheter som det lätt blir när vi ses på förhandlingar. Sedan har vi faktiskt löst en del också, flera rederier har kommit fram och velat prata om saker de haft problem med. Ibland beror de på missförstånd och då har vi kunnat reda ut dem. Man ska inte underskatta betydelsen av fysiska möten, säger han.
Enligt Kenny Reinhold har relationen mellan facket och Donsörederierna – och även rederier över lag – förbättrats mycket de senaste 20 åren.
– Det märks stor skillnad. Kom vi ut hit för 20 år sedan så var vi nästan något som katten släpat in. Nu blir vi välkomnade på kajen. Jag tycker att rederierna sköter sig bättre och proffsigare numera, och vi har också ett annat sätt att prata och förhandla. DSM har under de år vi varit med ytterligare förbättrat våra relationer, säger han.
Under mässan hölls många seminarier, föredrag och paneldiskussioner. Ett av dem hade fokus på rekrytering och där deltog Seko sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark. Han och de andra i panelen berättade för inbjudna studievägledare om vad det innebär att jobba till sjöss, vilka utmaningar branschen står inför och hur man tacklar dem, och vad som en gång lockat dem att söka sig till sjöfarten och att stanna kvar. I panelen fanns även två kvinnliga sjöbefäl, en sjöingenjör samt Sjöbefälsföreningens vd Oscar Lindgren.
Två fartygsdop hölls under DSM. På måndagen hade Terntank en namngivningsceremoni för sitt nybygge Tern Fors, och på onsdagen döptes Donsötanks Prospero.
Kenny Reinhold och kollegan Peter Skoglund var tidigare under onsdagen ombord på Prospero för att gratulera.
– Det är ett helt fenomenalt fartyg, välbyggt och påkostat med ljus och luftig inredning. Hade vi gått ombord med bostadskungörelsen för att inspektera, så hade vi kunnat stoppa ner den i fickan direkt. Rederiet överträffar den på alla sätt, säger Kenny Reinhold och fortsätter:
– Donsöredarna bygger fina fartyg och jag undrar om inte Prospero är det finaste hittills. Och det är bra, för då kan de tävla därute om vem som bygger finast och bäst, och det gynnar våra medlemmar som ska jobba ombord.