Eldrift lockar till tur

Aurora laddar batterierna medan klockan räknar ned till avgång i Helsingborg. Foto: Anders Ebefeldt
Annons

Fler turar över sundet. Namnbyte och introduktion av eldrivna färjor bakom uppgången, menar Forsea.

I november var det dubbel invigning på färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. Aurora och Tycho Brahe gjorde officiell premiär med eldrift och HH Ferries bytte namn till Forsea. Eventet blev också ett lyckat drag i marknadsföringen av färjeöverfarten.

– Uppmärksamheten under och efter begivenheterna har varit överväldigande, och våra initiativ för att göra överfarten både miljövänlig och full av upplevelser har burit frukt, säger Johan Röstin, vd på Forsea.

Under det fjärde kvartalet förra året ökade antalet passagerare till knappt 1,5 miljoner, att jämföra med 1,44 miljoner passagerare för 2017. Ökningen beror främst på fler turpassagerare som lockats av de aktiviteter som rederiet ordnat både före och efter namnbytet, menar Forsea.

Annons

– Vi är på rätt spår när det gäller ökad service och fler upplevelser, säger han.

Antalet lastbilar steg också under det fjärde kvartalet med knappt två procent till 112 000, medan antalet personbilar minskade kring två procent till 260 000.

Eldriften av Aurora och Tycho Brahe har även reducerat Forseas miljöbelastning. Aurora och Tycho Brahe laddar sina batterier med el från icke fossila källor som vind, vatten och sol.

– Vi har reducerat ForSeas totala energiförbrukning under kvartalet, och mätt under hela kvartalet har våra CO2-utsläpp minskats med 29 procent jämfört med kvartal fyra under 2017, säger Johan Röstin.