Stena Line ska utvärdera eldrift på Jutlandica med start i vår. I ett första steg gäller det manövrering i hamn. Men målsättningen är att kunna köra Göteborg-Frederikshavn på batteridrift.
– Hållbarhet står väldigt högt på agendan hos oss och vi utvärderar hela tiden nya sätt att minska vår påverkan på miljön, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett pressmeddelande.
Under våren kommer batterier med en kapacitet på 1 MWh att installeras ombord Jutlandica. Och det första testet med eldrift för manövrering i hamn och bogpropellrar planeras att genomföras innan sommaren.
Nästa steg i projektet är en utökning av batterikapaciteten till 20 MWh vilket innebär att färjan kommer att kunna köras med eldrift cirka 10 sjömil, eller ungefär ut till Vinga från Danmarksterminalen.
Och i steg tre är målsättningen full eldrift i upp till cirka 50 sjömil, eller hela vägen mellan Göteborg och Frederikshavn.
Tekniken som testas bygger på plug-in hybridisering, det vill säga att färjans batterier både kan laddas med landström vid kaj och under drift av fartygets reguljära motorer.
Projektet genomförs för att rederiet ska kunna utvärdera och samla kunskap om eldrift. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift även bli aktuellt på andra fartyg i Stena Lines flotta.
– I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett mycket spännande alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen till luft kan elimineras helt, säger Niclas Mårtensson.
Sedan tidigare utvärderar Stena Line drift med en bränslemix med metanol på Tysklandsfärjan Germanica. Rederiet driver sammanlagt omkring 300 olika energibesparingsprojekt.
Det tekniska lösningarna för hybridprojektet tas fram tillsammans med Stena Teknik som samarbetar med akademi, myndigheter och olika leverantörer. Den första fasen i projeketet finansieras till hälften med stöd från Trafikverket och EU.
Jutlandica
- Längd: 184 meter
- Byggd: 1996
- Bilkapacitet: 550
- Passagerarkapacitet: 1500
Testet med eldrift handlar om att utvärdera plug-in hybridisering där batterierna kan laddas både under drift och via landström.
- I det första steget installeras batterier på 1 MWh för manövrering när färjan är i hamn
- Andra steget ökar batterikapaciteten till 20 MWh. Det ger drift av färjan cirka 10 sjömil, samt manövrering i hamn
- Full eldrift upp till cirka 50 sjömil