Eldrivna Estelle på provtur med fjärrstyrning

Estelle på Riddarfjärden, fjärrstyrd från ett kontrollrum 60 mil därifrån, i Norge. Foto: Tele2

Sjömannen är med när stockholmsfärjan MF Estelle premiärkör på Riddarfjärden styrd från ett kontrollrum i Norge. Resan är ett smakprov på hur framtiden kan komma att se ut för sjötrafiken.

Den eldrivna färjan MF Estelle har trafikerat Riddarfjärden sedan sommaren 2023. Men vid detta tillfälle, en fredag på en av sommarens sista dagar, är det första gången tekniken med autonom styrning ska testas inför publik.

MF Estelle ska alltså styras från ett kontrollrum i Trondheim, 600 kilometer fågelvägen från den plats vi befinner oss på. För säkerhets skull finns befälhavare och styrman med i färjans förarhytt under testkörningen, beredda att ta över om något skulle gå fel.

Vi kliver ombord på Estelle tillsammans med Daniel Estius som är matros och klubbsektionsordförande på Blidösundsbolaget, för att följa med på testresan från Norr Mälarstrand till Södermalm och känna på den nya tekniken.

Annons

På två skärmar upphängda vid taket kan vi följa hur operatören i Trondheim ser till att vi lämnar bryggan och för oss ut på vattnet.

På skärmarna ser man hur operatören styr färjan från Norge. Foto: Anna Östberg

MF Estelle, uppkallad efter den svenska prinsessan, tar 24 personer och har en maxhastighet på 4,5 knop. Den fjärrstyrda navigeringen sker med hjälp av avancerad AI- och 5G-teknik, sensorer och kameror.

Även om det är mycket som är positivt med ny teknik, finns frågor som behöver lösas, menar Daniel Estius.

Daniel Estius ombord på Estelle på Riddarfjärden i Stockholm. Foto: Anna Östberg

– Frågan som uppstår vid autonomt styrda färjor är ju säkerheten. Vad händer om färjan blir drivande mitt på fjärden och vem tar hand om passagerare som behöver hjälp, eller i värsta fall faller överbord? Man kanske inte kan kräva två däcksmän och en befälhavare ombord på en mindre färja men någon typ av bemanning behövs även i fortsättningen, säger Daniel Estius.

Kommer eldrivna färjor i förlängningen ta jobben från sjömännen, tror du?

– Utvecklingen går mot att vi blir färre och jag hoppas att det inte ska ske en olycka för att man ska tänka om. Den mänskliga kontakten är betydelsefull för trygghetskänslan och service. Bemanningsfrågan är viktig och vi följer vad som händer i våra respektive rederier. En däcksman bör alltid finnas med ombord. Utbildning för sjömän som ska arbeta på eldrivna båtar är också viktigt.

– Som passagerare hade jag velat att det fanns med någon på däck som kan hjälpa till vid akuta situationer. Det kan uppstå nödlägen och det måste finnas säkra lösningar för sådana, säger Daniel Estius.

Utmaningar och frågor till trots. Det är imponerande att se hur MF Estelle, navigerad från ett kontrollrum i Norge, stiligt och precist angör vid bryggan på Södermalmssidan.

Anna Östberg