EU-dialogen som förändrar vardagen till sjöss

Hamnen i den europeiska sjöfartspolitikens huvudstad Bryssel. Foto Helene Götberg

Den sociala dialogen för sjötransporter inom EU är aktiv. Parternas samarbete har skapat bättre villkor och möjligheter. Enligt EU-kommitténs ordförande Kenny Reinhold har det varit svårare att komma överens de senaste åren, men dialogen gör ändå skillnad.

Sociala dialogen för sjötransporter inom EU, SSCD (Sectoral Social Dialogue Committee) är en kommitté där arbetsgivarsida och arbetstagarsida inom sjöfartsbranschen på ett smidigt sätt kan ha en dialog och hantera problem tillsammans. Det kan vara löner som inte betalats ut på grund av sanktioner eller hjälp till sjöfolk som inte kan ta sig hem. Kriget i Ukraina är en stående punkt på dagordningen.

– Kommittén gör uttalande och bidrar ekonomiskt till stöd för sjöfolket och hamnarbetarnas fackförening i Ukraina, säger Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold, som har deltagit i EU:s sociala dialog om sjötransporter SSDC sedan början av 2010-talet och är kommitténs ordförande sedan fyra år tillbaka.

Att sjöfolk från ett EU-land har en anställning i ett annat EU-land men inte omfattas av socialförsäkringen är ett annat av de viktiga problem som behandlas i den sociala dialogen. Det handlar om rederier med fartyg registrerade i vissa EU-länder, tex Malta eller Cypern, med anställda från andra EU-länder. Enligt regler om den fria rörligheten ska personalen omfattas av det landets försäkringar där de är anställda.
– Ändå står många anställda utan försäkringskydd. Det är ett problem som vi har lyft i kommittén för att hitta lösningar på, säger Kenny Reinhold.

Annons
Seko sjöfolks Kenny Reinhold är ordförande för EU:s Sociala Dialogen SSDC sedan fyra år tillbaka. Foto: Dick Gillberg

Sociala dialogen SSDC är en av de mest aktiva av EU:s kommittéer, den är också en av dem som funnits längst och dialogen pågår hela tiden, säger Nikolaos Koletsis som är policyrådgivare på European Transport Workers’ Federation, ETF, som är en av parterna. Just nu planerar han för mötet i september tillsammans med motparten, arbetsgivarorganisationen European Community Shipowners’ Associations (ECSA).
-Vi, ETF och ECSA diskuterar vilka frågor vi vill ha i dialogen, sedan bestämmer vi tillsammans vad som ska stå på dagordningen. Ibland kan vissa ämnen vara för känsliga eller om vi kan inte komma överens, då lyfts de frågorna bort från agendan, säger Nikolaos Koletsis.

Tidigare var anställda inom sjötransporter undantagna från flera viktiga arbetsrätts- och sociala lagar inom EU. Direktivet 2015/1794 tog bort dessa undantag, vilket är ett resultat av en överenskommelse i kommittén. Även arbetstidsdirektivet för sjömän är resultat från Sociala dialogens samråd.

De senaste åren har kommitténs gemensamma projekt handlat om komptensutveckling, bland annat i samband med den digitala omställningen.

Sociala Dialogen har många samarbetsprojekt, som inkludering för funktionsvariationer och HBTQ och att locka fler kvinnor till yrket. Andra samarbetsområden är gemensamma riktlinjer för att komma till rätta med mobbning och sexuella trakasserier, och att minska byråkratiskt arbete genom att hitta en gemensam standard.

Nikolaos Koletsis är policyrådgivare på European Transport Workers’ Federation, ETF, som är en av parterna i den sociala dialogen. Foto: Helene Götberg

– Att kriminalisera sjöfolk och lägga skulden för olyckor på anställda är en tendens som ökat och det är också en fråga vi har tagit upp i dialogen för att komma till rätta med, säger Nikolaos Koletsis.

Kenny Reinhold upplever att det med åren har blivit lite svårare att komma överens i den sociala dialogen, vilket inneburit mindre ”verkstad”. Dialogen tappade även fart under covid. Han tror att mycket beror på att parterna inte har kunnat enas om vilka frågor som ska behandlas i dialogen.
– Det har blivit ett låst läge när vi inte har fått tillåtelse att lyfta våra frågor och vår motpart inte fått möjlighet att lyfta sina frågor, säger Kenny Reinhold.

Den osunda konkurrensen inom EU är ett av de områden som inte gått att komma överens om, ännu. Kenny Reinhold tycker ändå att den sociala dialogen är fortsatt värdefull:
– Samtalen sker alltid med stor respekt, trots att vi har helt olika ståndpunkter. De skapar kontakt och relationer, vilket på sikt kan öppna upp för samarbete, säger han.

Helene Götberg

Läs mer om sjöfartsarbetet på europeisk nivå: Lika villkor till sjöss dröjer längre än väntat

FAKTA: EU:S SOCIALA DIALOG

Sociala dialogen SSDC (Sectoral Social Dialogue Committee) är ett samrådsförfarande med arbetsmarknadens parter inom sjöfartsbranschen, men på EU-nivå.

  • De flesta branschorganisationer inom EU har en Social dialog. Syftet är att få till stånd ett konstruktivt samtal mellan arbetsmarknadens parter i frågor som bereds och ska beslutas av Europaparlament och/eller Europaråd.
  • För Sociala dialogen inom sjöfarts- branschen SSDC deltar förtroendevalda från både redaresidan och sjöfolkssidan tillsammans i diskussioner och förhandlingar, och det görs både på EU-nivå och nationell nivå.
  • Målet är att tillvarata medlemmarnas intresses så väl som möjligt och att snabba upp beslutsvägarna.
  • Kommittén kan förhandla fram avtal som kan införas oberoende sederna i respektive land, eller begära att avtal införs genom ett beslut av rådet.
  • SSDC sammanträder 3 gånger per år
  • Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold är kommitténs ordförande sedan fyra år tillbaka.