Experten: var tydliga

Lottie Knutson. Foto: Högskolan Kristianstad

Hur vill vi resa i framtiden? Lottie Knutson, tidigare kommunikationsdirektör för Fritidsresor, tipsar rederier om att snegla på charterbolagen. 

(Texten ingår i en serie om året med pandemi. Se länkar till övriga artiklar längre ner)

Hon blev känd för allmänheten under tsunamikatastrofen 2004 då hon var kommunikationsdirektör för Fritidsresor. På Svensk Sjöfarts höstmöte var Lottie Knutson, idag styrelseproffs och föreläsare, inbjuden att prata om framtidens privatresande ur ett konsument- och användarperspektiv.

Hennes trendspaning är att resande i närområdet fortsätter efter pandemin. 

Annons

– Jag tror att den gammaldags bilsemestern kommer få en revival. Men nu kommer det att vara elbil som gäller, sa hon.  

Här finns en möjlighet för rederierna att plocka tillbaka resenärer som tidigare flög med lågprisflyg, menar Lottie Knutson. Elbilar ger ytterligare chans att locka resenärer om rederierna kan erbjuda dem att ladda bilen ombord.

– Idag finns inte den möjligheten. Men långsiktigt håller det inte att säga att det inte går. Man måste lyssna på konsumenttrender och utveckla utifrån dem. 

“Man måste lyssna på konsumenttrender”

Vandrings- och cykelsemester är också en trend. Sverige kan erbjuda fina sådana upplevelser och här finns det en möjlighet för rederierna, menar hon. 

– Titta på hur ni paketerar. Inom chartern är man otroligt skicklig på att anpassa erbjudandet efter olika målgrupper och är tydlig med vad man erbjuder kunden. Jag ser inte riktigt samma tydlighet hos rederier och jag ser heller inget samarbete med besöksnäringen. 

Hon föreslår att den marina upplevelsen ska lyftas fram tydligare. Hon jämför med besöksnäringen i land där man marknadsför småskaliga hotell på landsbygden eftersom ”det är trendigt för hipsters att åka ut till landet och gräva i jorden med gummistövlar”.

– Jag kan inte se att de marina upplevelserna gentemot slutkonsumenten lyfts fram på samma sätt. Frisk luft, havsutsikt åt alla. Här finns möjligheter, sa hon.

“Titta på hur ni paketerar”

Sjöfartsnäringen behöver bli bättre på att synas, menar Lottie Knutson. Hon saknar en stark och tydlig röst som för fram utmaningar och möjligheter. 

– Media lyssnar till tydliga budskap och politiker bryr sig om den allmänna opinionen. Ut och ta för er!


Läs mer:

Stolt över samarbetet

Långa törnar i Wallenius

Tufft år för HR

Sjöman blev bankman

“Ringer de så åker jag”

Hanna kör för ICA

Rederier om framtiden