“Fair transport gäller inte bara arbetstagare”

"Jag är stolt över oss", säger Nova-Madelene Sefton (till höger) om hur hon och Hanna Lahtinen genomförde uppdraget som Seko sjöfolks utsända under ETF:s kampanj Fair Transport. Foto: Nova-Madelene Sefton
Annons

Nova-Madelene Sefton kom hem från kampanjresan för Fair Transport med nya tankar, återuppväckt engagemang och en stark vilja att göra något.

– Det behöver inte vara komplicerat, det är en av sakerna jag lärt mig, säger hon.

I slutet av mars reste Nova-Madelene Sefton och Hanna Lahtinen med tåg, buss, färja och flyg genom Europa till Bryssel för att delta i en demonstration för schysta villkor i transportsektorn. Resan var en del i ETF:s kampanj Fair Transport och de två representerade Seko sjöfolk. Längs vägen träffade de fackliga kollegor, deltog i paneldebatter och diskuterade schysta transporter med både företag och politiker.

– Jag är tacksam för att jag fick chansen att åka, säger Nova-Madelene. Och jag tycker det är väldigt bra tänkt av Seko sjöfolk att skicka iväg två unga kvinnor som är sociala och vågar ifrågasätta. Det visar att Seko bryr sig om jämställdhet.

Något som både gladde och förvånade henne var att det finns politiker ute i Europa som lyssnar.

Annons

– I Tyskland träffade vi Gaby Bishoff som jobbat på Deutsche Bahn och varit ordförande för den tyska motsvarigheten till IF Metall. Nu är hon politiker och ställer upp i EU-valet. Vi träffade henne tillsammans med en annan politiker, Sebastian Rüter, som ställer upp i parlamentsvalet. Båda två är höjdare i Tyskland och de tog sig tid att träffa oss i flera timmar och var genuint intresserade av att prata om fair transport och lyssna på oss. Det imponerade på mig, säger hon.

I Berlin träffade de även kollektivtrafikföretaget BVG som enligt Nova-Madelene tar väl hand om sin personal. Bland annat genom att erbjuda vidareutbildningar eller hitta lösningar om någon inte längre kan arbeta med det som personen är anställd för.

– De inser att de tjänar på att ta hand om sina anställda, det leder till mindre sjukskrivningar och att fler vill jobba för dem. Och det är ju helt rätt tänkt, säger hon.

“de inser att de tjänar att ta hand om sina anställda”

Många tar transporterna för givet idag, menar Nova-Madelene. Transporter är en förutsättning för globaliseringen och utan arbetare inom transportsektorn så stannar den upp.

– Att stoppa den sociala dumpningen och arbeta för fair transport börjar med att säga ifrån och kräva det man har rätt till, anständiga arbetsvillkor oavsett land. Det är tyvärr inte en självklarhet. Men alla som utnyttjar transporter måste stå upp för lika villkor, säger hon.

För att få positiva förändringar krävs uppslutning från många håll, poängterar hon, och tar Ryanair som exempel. Flygbolaget har fått stark kritik från fackligt håll för att ha dåliga villkor för sina anställda. Men om kunderna slutar flyga med dem så drabbas i första hand de anställda som förlorar jobbet. Inte ägarna som satt upp villkoren och som bojkotten egentligen är riktad mot.

– Det här är ett exempel på att det krävs insatser från alla håll för att reformer ska ske. Det är jättebra att 6 000 personer demonstrerar på Bryssels gator men det räcker inte. Alla måste vara solidariska. Staten kan till exempel komma in med regleringar och vi måste göra företagen medvetna. Frågan om fair transport är större än att bara gälla arbetstagarna, säger hon.

“frågan om fair transport är större än så”

På vägen till Bryssel slogs Nova-Madelene av att så många kvinnor är engagerade ute i Europa.

– Många som vågat stå upp och säga ifrån i de här frågorna, trots hot och polisanmälningar, är kvinnor. De gör så att fler vågar. Vi kvinnor i Sverige behöver organisera oss mer, det har blivit allt tydligare för mig.

Hon kom hem från Bryssel full av engagemang och vilja att förändra.

– Det behöver inte vara komplicerat, det enkla är det bästa. Sedan jag kom hem har jag fortsatt prata om trygghet för dig som anställd och att det är viktigt att gå med i facket. Det är inte svårt, jag har redan fått två kollegor att gå med, säger hon.

Till vardags är Nova-Madelene Sefton kryssningsvärdinna på Viking Line och Hanna Lahtinen jobbar på Stena Line. De kände inte varandra sedan tidigare.

– Jag är stolt över oss och hur vi klarade det här uppdraget. Folk vi mött under kampanjen kallar Hanna för realisten och mig för visionären. Om jag skulle bli politiker skulle jag anställa henne som partisekreterare på en gång, säger hon.