Färre fartyg trafikerade svenska hamnar i fjol jämfört med tidigare år. Det visar årsstatistik från Sjöfartsverket.
Under 2024 skedde 67 100 anlöp i svenska hamnar. Det är en minskning med fyra procent jämfört med 2023. Bortser man från pandemiåret 2020 är det den lägsta siffran på fem år, enligt Sjöfartsverkets statistik. Året dessförinnan, 2019, gjordes 79 700 anlöp.
Men trots att anlöpen är färre har godsmängderna legat stabilt de senaste fem åren. Jämfört med 2023 ökade till och med godsmängderna något, och uppgick till 159 miljoner ton.
– De fartyg som trafikerar Sverige idag är alltså generellt mer välfyllda än tidigare. Om godsvolymerna ökar i takt med en bättre ekonomisk konjunktur kan vi förvänta oss att även antalet fartygsanlöp ökar, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör Sjöfartsverket.
Mest ökade godsmängderna i Göteborg mätt i ton. Procentuellt ökade godsmängderna mest i Karlskrona och Nynäshamn, båda upp 26 procent. Mest ner är det i oljehamnen Brofjorden där volymerna minskade mest både i ton och procentuellt, ner tio procent.
Vad gäller passagerartrafiken går det fortsatt trögt. Drygt 20 miljoner resenärer reste med båt 2024 jämfört med före pandemin då antalet var 27 miljoner 2019.
– Utbudet på kryssningar i Östersjön har minskat efter först pandemin och sedan krigsutbrottet i Ukraina. Särskilt de kryssningar som riktar sig mot en internationell publik har uteblivit, säger Niclas Härenstam.
Färre anlöp påverkar även Sjöfartsverket negativt eftersom verket till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Underskottet för 2024 beräknas bli betydande.