Tiden med HSC Express gav mersmak

HSC Express i trafik mellan Kanarieöarna förra sommaren. Färjan gick mellan La Gomera och Teneriffa. Foto: privat

Tre säsonger. Tre färjelinjer med skilda förutsättningar, men nu är äventyret slut för Ralph Axelson och HSC Express.

– Det har varit tre jättespännande år. Det är tufft men sammanfattningsvis har det fungerat bra när vi varit i trafik, säger han.

I mitten av oktober halades den svenska flaggan på HSC Express. Färjan var såld och avseglade strax därefter till Grekland där hon ska sättas in i trafiken till den grekiska övärlden.

Försäljningen markerade även en återgång till det välbekanta i svensk färjenäring. Redan från början utmanade Nordic HSC och HSC Express det rådande läget i branschen. Ralph Axelson är färjenörden som inte hade tidigare erfarenhet av sjöfart. Tillsammans med ett antal affärspartner skulle de öka resandet till Gotland och vara ett alternativ till Destination Gotland. Effektivisering och nya arbetssätt skulle ge Gotlandsbåten trumf på hand. Kompetens och inställning skulle vara avgörande.

– Det är en ganska konservativ bransch. Jag tror det går att effektivisera verksamheten en hel del, exempelvis utnyttja tekniken bättre för administrativa arbetsuppgifter. En annan sak är att förbättra ledarskapsutbildningen ombord, berättar Ralph Axelson.

Annons
Ralph Axelson.

“erfarenheterna från de senaste åren har gett en större förståelse för de stora rederierna. Det är tufft därute”

Från start var det klart att HSC Express skulle ha svensk flagg med en svensk besättning. Tanken på att försöka pressa kostnader genom att flagga utländskt var aldrig aktuell.

– För mig är det svensk flagg som gäller. Jag har egentligen aldrig haft några problem med att vara verksam under svensk flagg och de förutsättningar som gäller med det, säger Ralph Axelson. Det kanske beror på att jag kommer från ett annat håll. Jag kan fortfarande tycka att det är fascinerande att det finns sådana saker som rederistöd. Samtidigt måste jag säga att erfarenheterna från de senaste åren har gett en större förståelse för de stora rederierna. Det är tufft därute.

Det blev bara en säsong i trafik mellan Gotland och fastlandet för HSC Express. Satsningen bar sig inte trots 160 000 resenärer. Men konceptet var för bra att inte fortsätta med. 2017 dök HSC Express upp i Viking Lines färger med tillägget FSTR. Färjan körde mellan Helsingfors och Tallinn med svensk flagg i aktern och svenska avtal för besättningen.

Som redare och vd för Nordic HSC har Ralph Axelson haft ett praktiskt angreppssätt på verksamheten. Han har försökt vara ombord så mycket som möjligt. För att lösa problem, men också för att lära sig. En inställning som även präglat kontakterna med myndigheter och fackföreningar.

– Jag tycker jag har haft en väldigt bra dialog med Seko sjöfolk. Jag har inte varit så mycket i kontakt med facket tidigare men samarbetet har funkat mycket bra, säger han. Jag tycker även kontakter med myndigheterna har fungerat mycket bra.

Det blev även en sista säsong som ägare till snabbfärjan. Med början i somras körde HSC Express mellan La Gomera och Teneriffa. Ett 20-tal besättningsmedlemmar på däck och maskin följde med från Sverige medan intendenturen var bemannad av lokalt anställda.

– Alla var väldigt nöjda, fast det var tufft i början. Vi körde på morgonen till lunch, sedan var det siesta innan trafiken kom igång under den sena eftermiddagen, berättar Ralph Axelson som själv var ombord upp till en vecka vid fyra till fem tillfällen.

“Den här satsningen har kostat mig pengar, men det har varit fantastiskt roligt”

För tillfället är Ralph Axelson färdig med sjöfarten. Men han kommer att fortsätta att bevaka branschen. Kanske dyker det upp nya affärsmöjligheter, menar han.

–  Den här satsningen har kostat mig pengar, men det har varit fantastiskt roligt. Samtidigt har det gått bra när vi varit i trafik, men det går inte att vara upplagd i sju, åtta månader och få ekonomi i verksamheten.