TT-Line betalar 1,6 miljoner kronor i ersättning till Länsstyrelsen i Blekinge för kostnader i samband med oljeutsläppet från Marco Polo. Rederiet har däremot överklagat vattenföroreningsavgiften på 1,4 miljoner som Kustbevakningen krävt in. Och fler ersättningskrav tillkommer.
Marco Polo gick på grund i Pukaviksbukten söder om Karlshamn hösten 2023, med stora oljeutsläpp som följd. Ersättningen som nu betalas ut omfattar bland annat kostnader för löner, samordning mellan aktörer i länet, utmärkning av vistelseförbud och miljöundersökning. Utsläppet slog hårt mot djur och natur i en känslig miljö. Saneringsarbetet pågår enligt länsstyrelsen fortfarande.
Länsstyrelsen i Blekinge har sedan tidigare fått 450 000 kronor i ersättning. Med överenskommelsen som blev klar i början av januari i år, tillkommer ytterligare 1 150 000 kronor. Av dessa är drygt 600 000 kronor konsultkostnader för en miljöundersökning.
Även Kustbevakningen har ersättningskrav på TT-Line med anledning av oljeutsläppet. Dels har myndigheten beslutat om en vattenföroreningsavgift på 1,4 miljoner kronor, en avgift som baseras på fartygets bruttodräktighet och utsläppt mängd olja. Den avgiften har TT-Line överklagat, och fallet ligger nu hos Stockholms tingsrätt.
Dels arbetar Kustbevakningen med att sammanställa myndighetens miljöräddningskostnader, som är en post för sig. Fartygsägaren krävs på ersättning för statens kostnader som uppstått i samband med miljöräddningsoperationen.
– Det handlar om kostnader Kustbevakningen haft under själva räddningsarbetet, säger Mattias Lindholm, pressekreterare på Kustbevakningen. Sammanställningen är ännu inte klar, men klart är att det kommer att handla om betydligt högre belopp än vad som betalats ut till Länsstyrelsen i Blekinge.
Under miljöräddningsoperationen var cirka 75 personer på plats från Kustbevakningen, inklusive räddningsdykare. Själva räddningstjänstfasen pågick i nitton dygn.
Kostnaden räknas ut enligt principen ”skadevållaren betalar”, och sker med stöd av sjölagen. I det här ärendet har Kustbevakningen kontinuerlig kontakt med TT-Lines försäkringsbolag.
Utöver dessa två ärenden finns en pågående utredning om huruvida Marco Polo var sjövärdig vid tiden för olyckan. Fallet drivs av sjöåklagaren i Malmö.
Ytterligare en rättsprocess kopplad till Marco Polos oljeutsläpp handlade om att två besättningsmedlemmar lagfördes för vårdslöshet i sjötrafik. Det fallet utreddes och avslutades dagarna direkt efter själva olyckan.