Forsea har sålts till danska rederiet Molslinjen, som i sin tur ägs av svenska EQT Infrastructure Partners.
– Det är ett positivt besked, det känns som en stabil och långsiktig lösning, säger Sebastian Rydell, sektionsordförande på Forsea.
I slutet av oktober meddelades att en försäljningsprocess av Forsea var igång, men då var beskedet att en försäljning låg långt fram i tiden, vilket Sjömannen skrivit om tidigare. Så blev det inte.
Nu står det klart att Forsea har sålts till danska Molslinjen, som bedriver färjetrafik runtom i Danmark. Bakom Molslinjen står svenska EQT Infrastructure Partners, som bland annat äger Norges största färjerederi.
De anställda fick beskedet under fredagen.

– Det var inte oväntat att det skulle gå fort med försäljningen, säger Sebastian Rydell, sektionsordförande på Forsea. Vi har ju en attraktiv och lönsam verksamhet.
Att Forsea så småningom skulle säljas har varit klart sedan länge. Rederiet ägdes av en tidsbestämd infrastrukturfond, och allt som ingick i fonden skulle säljas av senast 2024.
Carsten Jensen, vd på Molslinjen, säger till danska Helsingør Dagblad att man haft ögonen på Forsea en längre tid, och när det kom fram att rederiet fanns ute till försäljning i slutet av oktober var man snabba med att slå till.
För närvarande vill han inte säga något om vad försäljningen kan komma att betyda för passagerarna.
– Vi kan inte säga något om hur produkten kommer att se ut. Men vi ser fram emot att se några av de saker som Forsea är bra på och som vi kan lära oss något av, säger han till Helsingør Dagblad.
Sebastian Rydell tycker det känns som att det är en stabil ägare som kommer in.
– Beskedet vi fått är att varken anställda eller kunder ska påverkas av försäljningen, utan det blir ”business as usual”. Så det känns bra, det känns som en långsiktig lösning, säger han. Det är faktiskt lite av en lättnad att veta hur det ska bli nu framöver.