Förslag om NIS hotar färjemarknaden

Norska regeringens förslag kan förändra färjetrafiken i de nordiska länderna i grunden. Se filmen från Conference of Ten längre ned i artikeln.
Annons

Den norska regeringens förslag om förändringar i det norska internationella registret, NIS, kan få följder få hela den nordiska färjemarknaden.

Genom att sätta en gräns i nautiska mil för vilka rederier som får inträde i NIS, med tillhörande lägstanivålöner, kommer regeringen skapa helt nya konkurrensvillkor på färjemarknaden.

”Övriga företag på näraliggande rutter kommer naturligtvis inte sitta stilla när en konkurrerande firma med helt andra och oschysta förutsättningar och villkor, börjar bedriva verksamhet på samma marknad. Detta kommer ha en kraftig påverkan på alla länder runt Östersjön och Nordsjön. Vi fruktar att den föreslagna ändringen, eller för den delen samtliga utvidgningar av NIS, kommer att få stora oförutsedda konsekvenser”, skriver sjö- och befälsfacken i ett uttalande från Conference of Ten.

”Det kommer bli ett `race to the bottom´, i praktiken en dominoeffekt som kommer att sätta fler länder under press att göra samma förändring. En dominoeffekt som i det långa loppet helt kommer att förändra den nordiska färjemarknaden”.

Facken i Conference of Ten säger klart nej till den föreslagna ändringen i NIS, och uppmanar den norska regeringen att lägga ned förslaget. Regeringen borde överhuvudtaget inte göra några förändringar i NIS, enligt Conference of Ten.

Annons

Conference of Ten hölls den 15 mars i Köpenhamn. Conference of Ten samlar sjömans- och sjöbefälsfacken från tio länder.

Deltagande den här gången var: Sverige, Finland, Estland, Polen, Tyskland, Danmark och Norge. Ryssland, Lettland, och Litauen är också med i Confererence of Ten men medverkade inte denna gången.