Förra veckan genomförde Botnia Enabler, det första av Wallenius SOL:s två nya rorofartyg, sin första provtur.
Botnia Enabler och systerfartyget Baltic Enabler byggs just nu i Kina. När de levereras ska de sättas in i rederiets linjetrafik i Bottenviken. I juli förra året sjösattes Botnia Enabler och några månader senare gick även Baltic Enabler i sjön. Sedan dess har arbetet pågått med att färdigställa fartygen.
Den 14 februari lämnade det första fartyget hamnen i kinesiska Yantai för en sex dagar lång provtur. Ombord fanns bland annat Wallenius SOL:s platschef Henrik Sundkvist.
– Det har varit en lång tid av förberedelser och nu har vi äntligen genomfört den första provturen. Fartyget rör sig på ett behagligt och lovande sätt i sjön. Jag kan föreställa mig att det blir fina resor när hon är lastad med gods, säger han till rederiets egen tidning Enabler.
De två nybyggena blir enligt rederiet världens största is-klassade rorofartyg – 242 meter långa och 35 meter breda. Fartygens maskiner kan köras på LNG, LBG, diesel eller biodiesel.
Ragnar Johansson, vd för Wallenius Sol, gläds åt att första provturen är avklarad.
– Nu börjar vi se slutet på resan, det är fantastiskt. Resultaten från provturen ska analyseras men av det vi sett har allting gått bra. Hon gjorde sin fart och allt fungerade, säger han till Sjömannen.
”Hon gjorde sin fart och allt fungerade”
Båda fartygen ska göra två provturer: en där de körs på marin gasolja och en på LNG. Botnia Enablers andra tur beräknas ske om några veckor.
– Först måste man kyla ner systemet och tankarna, LNG ska ju ha -160 grader så det är en process att ställa i ordning inför det, säger han.
Beräknad leverans för Botnia Enabler är under första halvåret 2022. Enligt Ragnar Johansson ser tidplanen ut att hålla.
– Det ser så ut, men det kan förstås alltid bli hickups på vägen. Vi hoppas att även fartyg nummer två ska levereras under första halvåret, säger han.
Fartygen kommer att få svensk flagg. Enligt Ragnar Johansson har det varit självklart. Både han och rederiets ordförande Anders Boman har inom branschorganisationen Svensk Sjöfart arbetat mycket med frågan om just svensk sjöfart och svensk flagg.
– Vi tycker att vi nu lyckats nå så långt att svensk flagg är i stort sett konkurrenskraftig. En konsekvens av det blir naturligtvis att vi ska ha svensk flagg på våra fartyg. När vi fått de nya så kommer alla våra fem fartyg att ha svensk flagg, säger han.
”När vi fått de nya så kommer alla våra fem fartyg att ha svensk flagg”
Vad får de nya fartygen för besättning?
– Det blir enligt TAP-avtalen som tecknats mellan fackförbunden och Wallenius Marine som bemannar båda fartygen. Alltså en mix av svenskar och andra nationaliteter. Vi försöker ha svenska juniorbefäl ombord för tillväxtens skull. Killar och tjejer som kommer ut från skolorna ska ha möjlighet att få sitt första jobb.
De två nybyggena ska gå i linjetrafik i Bottenviken. Från Kemi längst upp i norr, via hamnar i Sverige och Finland ner till Travemünde, Zeebrugge och Antwerpen. En rundresa tar två veckor.
På grund av fartygens storlek kan de inte anlöpa alla hamnar som rederiet idag trafikerar med sina äldre fartyg. I dagsläget är Skellefteå det enda planerade anlöpet på svenska sidan.
När Wallenius SOL startades 2019 var rederiets vision att bygga en infrastruktur för industrin i Bottenviken, berättar Ragnar Johansson.
– Vi såg att det saknades öppen linjetrafik. En del industrier hade egna fartyg och andra kunde få med last i mån av plats, men det saknades linjetrafik som var öppen för alla.
”Det saknades linjetrafik som var öppen för alla”
Den här luckan ville Wallenius SOL fylla – och tajmingen tycks ha varit bra. De senaste åren har det enligt Ragnar Johansson smällt till med industriinvesteringar i det här området.
– Idag finns det planerade och beslutade investeringar för över tusen miljarder bara på den svenska sidan. Och det är gröna investeringar, så vi antar att de vill välja grön och hållbar sjöfart. Våra nya fartyg är så miljövänliga och gröna som man kan bygga just nu, säger han och hänvisar till en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort på uppdrag av Wallenius Sol.
I studien jämförs nybyggena med rederiets fartyg som trafikerar rutten idag. De nya kommer enligt studien att bli betydligt mer energieffektiva räknat per transporterat ton gods, och utsläppen av växthusgaser beräknas minska med 63 procent.