Första turnéstopp: Stena Nautica

Alva Håkansson är vikarie och passar på att ställa frågor om hur medlemsavgiften dras till ombudsman Petra Sviberg. Foto: Klara Johansson
Annons

Stenas klubbsektion siktar på att besöka nästan alla sina fartyg på en vecka. Under Sekos medlemsvecka har facket extra stort fokus på att träffa medlemmar ombord. Daniel Holmgren började med en tur på Stena Nautica.

– Har du tid ett tag? Jag har en fråga.

Vice klubbsektionsordförande Daniel Holmgren sitter i mässen på Stena Nautica och pratar med en medlem när en annan kommer fram till bordet. Många passar på att ställa frågor när facket är ombord.

Daniel har precis avslutat ett medlemsmöte i Drottningrummet på däck 8. Tillsammans med Sekos försäkringsinformatör Joachim Sahlberg har han informerat om försäkringar som ingår i det fackliga medlemskapet.

Annons

Pernilla Strandberg, matros och huvudskyddsombud, tycker att det är bra att facket kommer ombord.

– Det mesta går säkert att läsa sig till, men det är väldigt bra att få informationen såhär, säger hon.

Pernilla kom till Stena Nautica 2013. Hon började i intendenturen men kände snabbt att hon hellre ville vara på däck. För tre år sedan fick hon, efter lite tjatande, börja gå som jungman. Nu är hon matros och stormtrivs med det.

Annelie Johannesson arbetar som cateringvärd men är sjukskriven för en knäskada. Hon åkte hit idag enbart för att Seko skulle komma. Kryckorna står bredvid henne. På bordet ligger en bunt med papper från försäkringskassan, sjukintyg och annat.

– Det här var jättebra! Jag är jättenöjd. Nu har jag fått hjälp och vet hur jag ska gå till väga och vad jag ska börja med, säger Annelie och pekar på pappersbunten.

“nu vet jag hur jag ska gå till väga”

Förutom Daniel Holmgren och Joachim Sahlberg är ytterligare fem personer från Seko ombord på Stena Nautica den här dagen. Befälhavare Jan-Eric Alcén visar upp sitt fartyg för Sekos utredare Emilia Wikström-Melin och Kristoffer Arvidsson och Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold. Det märks att befälhavaren är stolt.

– Det här är en jättebra båt. Jag tror att de flesta trivs ombord, säger han.

Han pekar ut det nyrenoverade gymmet, kylrummet som flyttats närmare byssan för att slippa en 70 meter lång promenad med tunga kylvaror, och systemet i maskin som tar vara på spillvärme från pannan.

När vi går förbi maskinpersonalens fikabord i kontrollrummet berättar Jan-Eric om sin fikateori.

– Att fika ihop på en arbetsplats gör mycket för trivseln. Man får inte hoppa över fikat, men ofta är det svårt att få folk att ta sig tid. Säg åt dem att gå ner och skyffla kol och de gör det direkt, men att få dem att fika är värre, säger han.

“att fika ihop är viktigt”

Snart drar högsäsongen igång. För intendenturpersonalen på Stena Nautica innebär det stor skillnad i arbetet. Vintertid är det mest frakt på Varberg–Grenålinjen men sommartid ökar andelen passagerare kraftigt.

Under lågsäsong är fartygets besättning 40 personer varav 28 på Seko sjöfolks avtalsområde. Vid högsäsong är de 60. Många vi träffar ombord gillar just detta att besättningen är liten. Alla känner alla och stämningen är bra.

Alva Håkansson jobbar i caféet. Hon är vikarie och började ombord förra sommaren.

– Det är en jättebra båt, det är därför jag stannat kvar. Det är folket som gör det och alla här ombord är schysta, säger hon.

Alva hade gärna velat gå på fackets informationsmöte men kunde inte komma loss.

– Jag har inte riktigt koll på hur det funkar med medlemsavgiften när man är vikarie, säger hon. Vad händer om jag inte jobbar en månad? Jag har ringt facket någon gång men inte fått svar.

“jag har ringt facket nån gång men inte fått svar”

Nu får hon besked av Daniel Holmgren och ombudsman Petra Sviberg när de hälsar på i caféet. De passar även på att dubbelkolla; vet hon om att hon måste ansöka till a-kassan separat? Här har det skett missförstånd för andra medlemmar och Daniel är noga med att informera.

När Stena Nautica strax före sju förtöjer i Varberg är det dags för Sekoiterna att kliva av. För Daniel Holmgren och Joachim Sahlberg fortsätter färden till Trelleborg där de ska träffa medlemmar på M/S Skåne. Sedan ska de skynda tillbaka till Göteborg och gå ombord på Stena Germanica för en turochretur till Kiel. Är det medlemsvecka så är det.