Fraktfartyg attackeras på Röda havet

Norska fartyget Strinda är ett av de civila fartyg som i veckan attackerades utanför Jemen. Foto: AS J. Ludwig Mowinckels Rederi

Röda havet blir ett allt farligare område att trafikera för sjöfarten. Sedan Hamas terrorattack den 7 oktober har kommersiella fartyg attackerats på löpande band av huthi-rörelsen i Jemen, som hotar med hämnd mot alla som kan tänkas gynna Israel i Gazakriget.

Attackerna mot civila fraktfartyg fortsätter i Adenviken. De senaste dagarna har ytterligare flera fartyg utsatts för missilattacker med både robotar och drönare.

Den shiamuslimska huthirörelsen i det krigshärjade Jemen har tagit på sig ansvaret för de flesta av attentaten. Rörelsen lade nyligen ut en kommuniké med hotet att ”förhindra skeppspassager på väg till den sionistiska enheten”, så länge som mat och medicin inte får fri passage in i Gazaremsan, skriver TT. 

Attackerna verkar huvudsakligen vara riktade mot amerikanska och israeliska militära fartyg, men i brist på dessa har även andra länders fartyg drabbats och många har varit civila i kommersiell trafik:

Annons

I tisdags träffades det norskflaggade tankfartyget Strinda av en missil när de seglade genom Bab el-Mandeb-sundet, som är en av världens tyngst trafikerade sjörutter och förbinder Röda havet och Adenviken. I söndags drabbades flera andra civila fartyg i trafik, och sedan en månad tillbaka har man tagit det japanska NYK-fartyget Galaxy Leader med 25 personer i besättningen som gisslan.

Huthirörelsen styr stora delar av västra Jemen. Den har militärt och politiskt stöd av den regionala stormakten Iran.

DN rapporterar att både danska Maersk och det israeliska rederiet Zims har styrt om en del av sina fartyg runt Afrika för att undvika passage genom Röda havet.