Att Viking Line behöll sin personal relativt länge under pandemin och är offensiva i strävan att locka tillbaka passagerarna uppskattas ombord. Men antalet sjukskrivningar oroar och ett arbete har inletts för att försöka minska den höga sjukfrånvaron.
Efter en intensiv höstlovsvecka och helg, ger den här måndagskryssningen från Stockholm till Mariehamn besättningen möjlighet till viss återhämtning. De runt 700 passagerare som nu är ombord innebär ett lugnare tempo i butiker och restauranger jämfört med de cirka 2 000 som åkte med under helgens avgångar. Innanför á la carte-restaurangen Seaview sitter Viktor Ståhlberg och sorterar bestick medan Maggie Pogosyan och Mikael Hellgren viker linneservetter.
Att ha tid att förbereda de 390 servetterna i lugn och ro är en ovanlig lyx, berättar de.
– Det här är rena terapin, säger Maggie Pogosyan medan hon breder ut ett stycke vitt linnetyg på bordet framför sig för att sedan vika ihop det till ett prydligt paket. Man behöver inte stressa, det är jätteskönt.
– Ja, det här är terapi, instämmer Mikael Hellgren. Det är sällan vi har tid att sitta så här. Oftast är servetterna något vi gör den sista halvtimmen innan stängning, man ligger alltid efter med vikningen.
”rederiet har varit smarta och sugit upp många av dem som fått gå från de andra båtarna”
Viktor Ståhlberg
Mikael Hellgren jobbade tidigare på Birka men blev av med jobbet när fartyget togs ur trafik och lades ut till försäljning under pandemin. Sedan december förra året har han en fast anställning på Cinderella. Att Viking Line gjort flera nyanställningar senaste året är något de uppskattar.
– Rederiet har varit smarta och sugit upp många av dem som fått gå från de andra båtarna, säger Viktor Ståhlberg.
I bufférestaurangen är det ganska gott om gäster även denna kryssning. Roddy Morales och Jari Pörn arbetar i en av bufféns fyra diskstationer. Förutom att plocka disk och svara på allehanda frågor sköter de försäljningen av snapsar till matgästerna.
– Jag har varit här i 16 år och man lär sig att hantera stressen, säger Jari Pörn. Men när det är riktigt fullt med folk, som i helgen, då måste man prioritera.
Roddy Morales tar sig fram mellan bord och gäster med travar med tallrikar och skålar balanserandes i händerna. Väl inne i diskstationen ställer han av porslinet på en rostfri vagn som sedan ska köras vidare in till findisken i byssan. Precis som kollegan växlar han mellan att plocka disk och sälja dricka.
– Att vi har hand om försäljningen också är mycket roligare än att bara plocka disk, säger Roddy Morales. Man får mer kontakt med gästerna på det sättet, och det är det som är roligt.
Även om besättningen har en intensiv helg bakom sig är den positiva stämningen påtaglig; en glädje över att ha jobbet kvar efter pandemin, att rederiet vågar pröva nya destinationer och att gästerna börjar återvända. Flera säger också att de tycker att rederiet hanterade pandemin väl. En av dem är Ann Svärd som jobbar i klädbutiken på däck sju.
”vi har varit tvungna att hjälpas åt på ett annat sätt än tidigare och det har stärkt sammanhållningen”
Ann Svärd
– Jag tycker att rederiet hanterade pandemin på ett smart sätt, säger hon. Dessutom har gemenskapen ombord blivit starkare. Vi har varit tvungna att hjälpas åt på ett annat sätt än tidigare och det har stärkt sammanhållningen.
Hon står bakom kassadisken direkt innanför entrédörrarna och plockar upp nyinkomna tröjor som ska ut på hyllorna i butiken.
– Folk köper och försäljningen går jättebra. Det verkar som att det finns ett uppdämt behov av att handla efter pandemin och våra stammisar har också börjat komma tillbaka.
Bent Björn-Nielsen, receptionist och tillika ordförande i den lokala fackklubben, och Anders Ekberg, huvudskyddsombud som arbetar på lagret, är båda med på resan. De menar att Viking Lines sätt att hantera personalen under pandemin har skapat en lojalitet gentemot rederiet.
– Rederiet har skött det här jäkligt bra, säger Bent Björn-Nielsen. Vi har tillsammans med dem försökt att hitta lösningar under våra förhandlingar och deras mål har varit att komma igång med trafiken igen.
”rederiet har skött det här jäkligt bra”
Bent Björn-Nielsen, receptionist och ordförande i den lokala fackklubben
Från att pandemin bröt ut under vårvintern 2020 och fram till att restriktionerna slopades tidigare i år, har rederiet lagt två varsel. Men samtliga med tillsvidareanställning har erbjudits återanställning och det andra varslet drogs tillbaka innan det hann träda i kraft.
– I somras bemannade vi upp med extra personal och hade fler än vi brukar ha, säger Bent Björn-Nielsen.
Men ändå går fartyget ofta med vakanser. Man har problem med omfattande sjukskrivningar och även om det finns en vikariepool kopplad till intendenturen, lyckas man inte alltid hitta ersättare när folk blir sjuka.
– Sjuktalen är högre än de borde vara, säger Anders Ekberg. Men vi jobbar med att få ner dem.
Vad som orsakar de höga sjuktalen vet man inte riktigt, men sedan i somras pågår ett arbete tillsammans med rederiet för att kartlägga orsakerna bakom sjukskrivningarna och vidta åtgärder för att minska ohälsan.
– Vi har fått en sjukvårdare till som bara ska hålla på med personalfrågor medan den andre tar hand om akuta grejer bland passagerna. Nu håller de på med en inventering av sjukskrivningarna och går igenom varje enskilt fall, säger Bent Björn-Nielsen.
Anders Ekberg tror att en del av frånvaron kan förklaras med att toleransen för sjuknärvaro blivit lägre efter pandemin och att folk fortfarande uppmanas att stanna hemma, även om de bara är lite småkrassliga. Men det finns också ett antal långtidssjukskrivna och de som är hemma på grund av arbetsmiljörelaterade problem, och den gruppen behöver man komma åt, säger Anders Ekberg.
– Ergonomin är ett bekymmer och många har problem med axlar och rygg. De tuffaste avdelningarna ergonomiskt är disken och lagret. På lagret kan vi lyfta ett par ton under ett pass, och när det är stressigt och mycket grejer som ska ut är det inte alltid man tänker på att lyfta rätt heller, även fast man borde göra det.
”ergonomin är ett bekymmer och många har problem med axlar och rygg”
Anders Ekberg, huvudskyddsombud
Bent Björn-Nielsen håller med om att ergonomin behöver förbättras.
– Vi ska ta hit en ergonom som ska gå igenom alla avdelningar för att titta på hur folk jobbar. Vi har gjort det förut, men nu ska vi göra det igen, säger han.
Anders Ekberg berättar att han rekryterat sex nya skyddsombud det senaste året som han hoppas ska kunna hjälpa till att förbättra arbetsmiljön. Numera finns det skyddsombud på varje avdelning, med något enstaka undantag. Två av de nytillkomna skyddsombuden är Janne Öryd och Marianne Hedberg, som båda jobbar i kallskänken.
– Just nu tittar vi på säkerheten för all personal, säger Janne Öryd medan han spritsar dressing i små skålar med kräftsallad. Det handlar om hörselskydd, hur man lyfter rätt och sånt.
Och hur går det? Får ni gehör hos cheferna för det ni vill göra?
– Ja, jag tycker att vi får bra gehör och det känns som att alla vill ha en förändring, säger Marianne Hedberg. Sedan får vi en del frågor om arbetsmiljön från kollegor också. Det många undrar över är när man ska sjukskriva sig, men det är sagt att man ska vara hemma även om man bara har mindre symptom.
Lagret är en av de avdelningar där personalen lyfter både mycket och tungt. Michael Bäckström har jobbat här sedan 2008 och han berättar att han brukar få problem med ryggen en eller ett par gånger om året. Ibland är det så illa att han behöver sjukskriva sig.
– När jag varken kan lyfta eller gå måste jag vara hemma och gå till sjukgymnast, säger han med ena handen vilandes på en av de stålhäckar som används för att köra varor ut till avdelningarna. Det här är inget jobb man håller på med hela livet.
”det här är inget jobb man håller på med hela livet”
Michael Bäckström
Anders Ekberg berättar att många på avdelningen dras med just ryggproblem.
– Alla på lagret har problem med ryggen till och från, säger han. Det är bara jag som klarat mig undan, men det brukar jag skylla på att jag tränat så mycket hela livet.
Att helt undvika de tunga lyften tror han blir svårt, men han hoppas att det i alla fall ska bli bättre.
– Vi ska få nya lyftselar. Det är en ny sort med remmar över både axlarna och runt midjan som gör att vikten fördelas över hela ryggen. Det tror jag kan bli bra, förutsatt att folk använder dem, säger Anders Ekberg.
I disken arbetar tre personer, två i findisken och en som tar hand om kantiner och grytor i grovdisken. Slamret studsar mellan de rostfria skotten och det är varmt och fuktigt av vattenångorna från de bullrande maskinerna.
– Jag har haft ont i ryggen förr, säger Mikael Meriläinen medan han ställer upp nydiskade kantiner på en hylla i grovdisken. Inte på grund av jobbet utan av träningen, men jag är försiktig. Jag är ju ganska lång så när jag sorterar bestick brukar jag lägga ett par backar under så att jag får upp dem i en bra höjd.
Även på däcksavdelningen finns det arbetsmiljöfrågor att jobba med. På tisdagsförmiddagen är Johannes Fredén utkik på bryggan. Arbetsmiljö är något som han intresserat sig för i flera år och han tillhör dem som nyligen utsetts till skyddsombud ombord.
– Vi håller på med personlig skyddsutrustning och snapbackzoner. Ska man hårdra det finns det nästan inga helt säkra ställen att stå på när vi förtöjer. Helst hade vi velat ha kevlartrossar som faller rakt ner om de går av, men det är jäkligt dyrt.
Själv tycker han att det är extra bekymmersamt med de kollegor som är sjukskrivna för utbrändhet.
– Det behöver vi göra något åt. Jag åkte själv dit när jag jobbade som åkare och blev sjukskriven i 18 månader, så jag känner igen symptomen. Man märker det på kroppsspråket och attitydförändringar och ibland tänker man att det där kommer aldrig att hålla. Men det är svårt att få någon som är i det stadiet att lyssna.
I maskin är det ofta svårt att få tag i vikarier, framför allt när det blir sjukskrivningar med kort varsel.
– Jag gick ut Sjömansskolan i Stockholm i våras och fick jobb här direkt, säger Gunnar Karlsson där han sitter i kontrollrummet tillsammans med kollegorna. Att få tag i vikarier är svårt och inte är det många som utbildar sig heller. Vi var bara 19 stycken på 30 platser i min klass eftersom söktrycket är så dåligt.
En svaghet när det gäller vikarier, säger Anders Ekberg, är att det bara finns ett svenskflaggat fartyg i rederiet. För att kunna samarbeta mer kring personalfrågor skulle det behövas åtminstone ett fartyg till under svensk flagg, menar han.
– Eftersom avtalen ser olika ut i Sverige och Finland kan inte personalen gå mellan fartygen. Vi har påtalat det här flera gånger och sagt att det vore bra om i alla fall ett fartyg till fick svensk flagg, men där är vi inte ännu. Men i Finland har de ännu större problem att få tag i personal än vi har i Sverige. Där är det verkligen kris.