Full eldrift över sundet med Aurora och Tycho Brahe

Officiell premiär för eldrift för Aurora. Färjan har även målats om i ForSeas nya färger och logga. Övriga förjor mellan Helsingborg- Helsingør kommer att målas om under nästa år. Foto: ForSea Ferries
Annons

Full eldrift på Aurora och Tycho Brahe. I fredags var det officiell invigning för eldriften på sundsfärjorna.

Samtidigt passade man på att byta namn på rederiet till ForSea Ferries.

Efter en del förseningar var det till sist dags för den officiella invigningen av hybridfärjorna. Tycho Brahe var först ut att byggas om, och för drygt ett år sedan började även ombyggnaden av Aurora på varvet i Landskrona.

Nu körs båda färjorna kontinuerligt på el över Öresund. Enligt ForSea Ferries är överfarten Helsingborg-Helsingør världens första högintensiva batteridrivna färjelinje.

Batterierna laddas med hjälp av en helautomatisk laserstyrd robotarm som pluggar in färjorna för laddning varje gång de är i hamn. Det innebär 5-9 minuters effektiv laddning för en överfart på tjugo minuter.

Annons

En överresa förbrukar omkring 1 175 kWh medan batterierna har en kapacitet på 4160 kWh vilket innebär att det alltid finns ett visst överskott på el om laddningen inte skulle gå att genomföra. Färjorna kan även köras i hybriddrift, och använda dieselmotorerna för att ladda batterierna. De kan även köras på enbart dieselmotorer.

Arbete med att installera sprinklers ovanpå containrarna för batterier och styrning. Ombord finns det 640 batterier med en vikt av 90 kg per batteri. Batterierna, tillsammans med nödvändig kringutrustning, är placerade i fyra stora containers mellan skorstenarna på övre däck. Totalt har vikten på fartyget ökat med ungefär 280 ton. Arkivbild. Foto: Dick Gillberg

Enligt ForSea Ferries laddas batterierna med ”grön el”, från icke fossila källor som vind, vatten och sol. Det gör att det inte sker några utsläpp från de två batterifärjorna. Totalt minskas utsläppen från ForSeas flotta med ungefär 65 procent – detta eftersom Aurora och Tycho Brahe seglar fler turer än övriga färjor.

Men ForSea Ferries har en ännu högre ambition i framtiden.

– De två batteridrivna färjorna är första steget i vår hållbarhetsresa för en ännu bättre färjelinje. Vi nöjer oss inte med att modernisera driften av färjorna mellan destinationerna Helsingborg och Helsingør, vi seglar mot noll-utsläpp med ett framtidsfokus på allt vi gör, säger Johan Röstin, vd på ForSea Ferries.

– Vi har alltid värnat om miljön och levde upp till de senaste utsläppsreglerna redan 2007. Med batteridrivna färjor tar vi ett stort steg framåt för mindre utsläpp, rök och oljud. Och vi tummar inte på effektiviteten, säger han.

Budgeten för projektet är 300 miljoner kronor. Av dem har EU bidragit med 120 miljoner från ”Fonden för ett sammanlänkat Europa”.


Läs även Sjömannens reportage från Auroras varvsbesök i Landskrona förra året: Över sundet på batteri

Johan Röstin började som vd för HH Ferries Group i augusti 2017. Foto: HH Ferries Group