Full eldrift på Aurora och Tycho Brahe. I fredags var det officiell invigning för eldriften på sundsfärjorna.
Samtidigt passade man på att byta namn på rederiet till ForSea Ferries.
Efter en del förseningar var det till sist dags för den officiella invigningen av hybridfärjorna. Tycho Brahe var först ut att byggas om, och för drygt ett år sedan började även ombyggnaden av Aurora på varvet i Landskrona.
Nu körs båda färjorna kontinuerligt på el över Öresund. Enligt ForSea Ferries är överfarten Helsingborg-Helsingør världens första högintensiva batteridrivna färjelinje.
Batterierna laddas med hjälp av en helautomatisk laserstyrd robotarm som pluggar in färjorna för laddning varje gång de är i hamn. Det innebär 5-9 minuters effektiv laddning för en överfart på tjugo minuter.
En överresa förbrukar omkring 1 175 kWh medan batterierna har en kapacitet på 4160 kWh vilket innebär att det alltid finns ett visst överskott på el om laddningen inte skulle gå att genomföra. Färjorna kan även köras i hybriddrift, och använda dieselmotorerna för att ladda batterierna. De kan även köras på enbart dieselmotorer.
Enligt ForSea Ferries laddas batterierna med ”grön el”, från icke fossila källor som vind, vatten och sol. Det gör att det inte sker några utsläpp från de två batterifärjorna. Totalt minskas utsläppen från ForSeas flotta med ungefär 65 procent – detta eftersom Aurora och Tycho Brahe seglar fler turer än övriga färjor.
Men ForSea Ferries har en ännu högre ambition i framtiden.
– De två batteridrivna färjorna är första steget i vår hållbarhetsresa för en ännu bättre färjelinje. Vi nöjer oss inte med att modernisera driften av färjorna mellan destinationerna Helsingborg och Helsingør, vi seglar mot noll-utsläpp med ett framtidsfokus på allt vi gör, säger Johan Röstin, vd på ForSea Ferries.
– Vi har alltid värnat om miljön och levde upp till de senaste utsläppsreglerna redan 2007. Med batteridrivna färjor tar vi ett stort steg framåt för mindre utsläpp, rök och oljud. Och vi tummar inte på effektiviteten, säger han.
Budgeten för projektet är 300 miljoner kronor. Av dem har EU bidragit med 120 miljoner från ”Fonden för ett sammanlänkat Europa”.
Läs även Sjömannens reportage från Auroras varvsbesök i Landskrona förra året: Över sundet på batteri