Full fart som matros på Göta älv

David Öberg är matros på Styrsöbolaget i Göteborg, som bland annat kör pendeltrafiken över Göta älv. Foto: Magnus Sundberg

Varje vardag tar tusentals cykelpendlare gratisfärjan över Göta älv. Mellan centrala Göteborg och Hisingen går båtar var sjätte minut, fram och tillbaka, hela dagen. Hur är det att köra samma sträcka varje dag? Sjömannen hängde med Styrsöbolagets personal ut en dag på jobbet – som kan vara betydlig mer varierande än man tror.

Det är sotsvart, tidig morgon när David Öberg låser upp dörren till personalbyggnaden, längst ut på piren på Lindholmen i Göteborg. Här på Hisingssidan ligger Styrsöbolagets alla båtar som trafikerar Göta älv, de som inte till vardags går ute i skärgårdstrafiken. 

Arbetstiden börjar klockan 05.45 och den första pendelbåten börjar gå i trafik strax innan klockan sex. Den här morgonen är det Eloise som David ska ut på. 

Till morgonrutinerna för däcksman hör att kolla över allt i maskin, se till att motorn har olja, kolla trycket i värmepannan, att allt ser ut som det ska helt enkelt. Eloise är en elhybrid med två batteripaket, ett i fören och ett i aktern, med 48 batterimoduler i varje.

Annons

– Batterierna är underhållsfria och kräver i stort sett inget mer än övervakning från besättningen. Det är lite mer att göra på dieselbåtarna, säger David. 

Vi lämnar motorrummet, som upptar större delen av fartyget under däck. En viktig sak återstår innan arbetspasset kan börja.

Tidig morgon på Göta älv. David Öberg har just börjat sitt pass. Foto: Magnus Sundberg

– Kaffe! säger David och traskar upp till bryggan.
Där sätter han vant på kaffebryggaren i det lilla pentryt intill styrplatsen.

– Det är många skeppare som uppskattar om det finns klart när de kommer.

David fyller i dagens besättning på en lista, vem som är befälhavare respektive däcksman. Standardbemanningen på pendelfärjorna i älven är två man i besättningen.

– Vi hjälps åt väldigt mycket, befälhavare och däcksman, säger David. Ofta är det befälhavaren som startar bryggan och jag startar maskin, men det kan variera.

Befälhavaren för dagen, Mikael Hellström, dyker upp och börjar starta upp bryggan. David kilar ner till däcksmans lilla kontor som ligger i anslutning till passagerarutrymmena. Härifrån tänder han belysningen ombord, kollar att dörrarna funkar som de ska, att biljettmaskinen är i gång och allt är iordningsställt för passagerarna. 

» De här spegelblanka morgnarna
– de är ju magiska

David Öberg, matros

Eloise glider ut från sin kajplats och bort mot hållplatsen där de första pendelpassagerarna redan står och väntar. Även om däcksman har ett eget kontor, går David ibland upp på bryggan och tjötar lite med sin kollega under överfarterna. Från bryggan, med utsikt åt alla håll, ser man älven och staden vakna.

– De här spegelblanka morgnarna – de är ju magiska! säger David entusiastiskt.

David Öberg har jobbat på Styrsöbolaget sedan 2019. Han började som extra däcksman på båtarna ute i södra skärgården.

– Jag har gått sjömansgymnasiet här på Lindholmen, förklarar han. 

Praktiken gjorde han på flera olika Stena-båtar där han även jobbat lite.

– Då, när man var på ett stort fartyg, ska jag väl erkänna att man litegrann tittade ner på de där små älvbåtarna och inte tyckte de var så imponerande, skrattar han.

Men så hängde han med en kusin som är skeppare i Hakefjorden i Bohusläns skärgård ut några arbetspass.

– Och då kände jag, det här är änna mysigt! 

Det är fullt upp på jobbet när man turar över älven, och det trivs David Öberg med. Han har jobbat på Styrsöbolaget sedan 2019. Foto: Magnus Sundberg

Han sökte sig till Styrsöbolaget. Det blev först ett långvikariat, och från sommaren 2022 har han fast tjänst som matros. 

Eloise närmar sig Stenpirens hållplats. Däcksman trixar sig fram mellan cyklar och människor fram till fören som trycks mot bryggan. Däcksman trycker på knappen som fäller ner rampen och folk väller av. På bryggan står redan en lång kö av passagerare och väntar på att få kliva ombord. På ett par, tre minuter är båten lastad, rampen fälls upp, befälhavaren gör helt om uppe på bryggan och Eloise är på väg igen. 

Eloise är byggd för cykelpendlare. Större delen av passagerarutrymmet består av en öppen yta där folk ofta står vid sina cyklar hela överfarten. Ett mindre antal sittplatser finns längs med båtens sidor. En full båt kan ta 298 passagerare och 80 cyklar. Det är däcksmans ansvar att räkna antal passagerare vid varje överfart. 

När passagerarna består av en strid ström av jobbpendlare som har bråttom till jobbet på morgonen, är det även däcksmans uppgift att hitta en lucka i folkmassan för att kunna fälla upp rampen så att båten kan hålla sin tidtabell. Det är inte alltid populärt.

– Man har blivit kallad både det ena och det andra, säger David. 

Han poängterar att de allra flesta är förstående och att det inte brukar vara några större problem, men det händer att folk blir förbannade för att rampen fälls upp mitt framför näsan på dem.

– Det är inte mycket vi kan göra, vi vet ju att nästa båt är på väg och tidtabellen måste hållas, säger David. Man får försöka förklara för passagerarna att vi bara sköter vårt jobb. 

Morgonpendlarna skyndar sig ombord. Överfarten tar sex minuter. Foto: Magnus Sundberg

Totalt har Styrsöbolaget sju båtar som går i trafik i Göta Älv varje vardag. Älvtrafiken består av två linjer. Dels linje 286 Älvsnabbare, dubbeländade pendelfärjor som trafikerar sträckan Lindholmen-Stenpiren, fram och tillbaka, hela dagen. Överfarten tar cirka 6 minuter. Under rusningstrafik sätts en tredje båt in, annars är det två båtar som kontinuerligt och gratis fraktar cykel- och gångpendlare över älven. Utöver det finns linje 285 Älvsnabben som trafikerar sträckan från Göteborgsoperan ut till Klippan med ett antal hållplatser däremellan. På den linjen kostar resan lika mycket som en spårvagns- eller bussbiljett. 

I sann Göteborgsanda har pendelfärjorna fått lite lätt fyndiga namn; här finns Älveli och Älvfrida som går på diesel, och de båda elhybriderna Elvy och Eloise. 

Båtarna som trafikerar den längre linjen har fått nöja sig med mer traditionella namn; Älvsnabben 3 till 5, helt enkelt.

Samtliga båtar som går i älven har underhållstid en dag i veckan. Den här dagen är det Skarvens tur. Skarven hör till en äldre generation båtar. Hon är byggd för skärgårdstrafik och har i original ett café på övre däck, men just nu går hon i älvtrafiken. På Skarven jobbar befälhavare Karin Rosenberg och däcksman Elin Johansson. 

– Vi ska byta olja och oljefilter idag, säger Karin Rosenberg. Det ska göras efter ungefär 500 timmar.

Vi går ner i maskin. Här pågår en ”tävling” mellan de två besättningarna. Eftersom två motorer finns, har man tagit sig an varsin sida av maskinrummet.

– Vi har en liten intern tävling om vem som först får putsat upp sin sida, ler Elin Johannson. Vi har kommit en bit på väg, som du ser, säger hon och pekar på några blankpolerade rör. 

Dags för underhållsarbete på Skarven. Vilken av besättningarna putsar sin sida först?

Både Karin och Elin är märkbart stolta över att jobba på just Skarven.

– Hon är ju väldigt fin, säger Karin. Och det är kul att jobba på en lite äldre båt.

Även pendelbåten Älveli har underhållstid den här förmiddagen. I underhållstiden ingår vissa övningar som ska utföras löpande. Idag är det dags för mob-övning, man över bord. 

Befälhavare Christoffer Koch och däcksman Mohammad Haj ger sig iväg mot Frihamnen.

– Här brukar vi köra in när vi ska göra våra övningar eller övningsköra med ny personal, säger han. 

Nu åker dockan som används vid man överbord-övningarna fram. Christoffer Koch manövrerar runt båten, dockan slängs i och Mohammad Haj utför vant sitt uppdrag; på med säkerhetssele, ut med vinschen, fram med håven. Hela tiden håller han kontakt med bryggan. Inom några minuter är dockan ombord igen. Christoffer kommer ner från bryggan och tillsammans utvärderar han och Mohammad övningen. Det är viktigt att gå igenom alla detaljer.

Man överbord-träning. Om det händer något med en passagerare är det viktigt att veta exakt hur man ska göra.

– Vi måste göra övningen på allvar, för när det väl händer något med en passagerare måste vi veta exakt hur vi ska göra, säger Mohammad.

Christoffer är nöjd med dagens övning.

– Riktigt bra jobbat, Mohammad, berömmer han.

Det börjar närma sig lunch. Flera i besättningarna käkar i lunchrummet i personalbyggnaden ”Örnen” på Lindholmspiren. Belägen längst ut på en pir, bokstavligen mitt ute i älven, måste Örnen ha Göteborgs vackraste utsikt från lunchrummet. Här möts de olika besättningarna, går om varandra, hinner snacka lite medan mat värms i micron och lunch intas vid matbordet. Stämningen är avslappnad, befälhavare och däcksmän sitter tillsammans utan synbara tankar på hierarkier.

– Det är det som är så gott här, säger David. Om det skulle behövas hjälp med att till exempel städa eller någon annan av mina däcksmanssysslor kan en befälhavare hjälpa mig med det. Och tvärtom, vi däcksmän hjälper gärna befälhavaren. Vi är ju bara två ombord, då måste man hjälpas åt.

Att jobba ombord på Älvsnabben-båtarna, som trafikerar fem hållplatser längs älven, ger en lite annorlunda passagerarkontakt än på pendelfärjorna.

– Jobbar man samma sträcka ett tag får man ju lite koll på passagerarna, säger Moa Djärv. Man får ibland följa folk en bit i livet. Jag har ju sett folk som går på vid samma hållplats varje morgon, en man och en kvinna som man märker börja prata mer och mer med varandra, så går det över till att de sitter tillsammans, nästa år ser man att hon är gravid och nio månader senare kommer de med barnvagn. Det är lite coolt ändå.

Eloise, Älveli och de andra båtarna fortsätter avlösa varandra vid Stenpiren och Lindholmen. Mitt på dagen är det oftast lugnare med färre passagerare. 

Det blir sällan långtråkigt att jobba i Göteborgs hamn. Foto:Magnus Sundberg

Varje båt har två eller tre besättningar som byts av, beroende på schema. Det börjar bli dags för morgonskiftet att lämna över till nästa. Utöver skiften händer det ofta att personalen hoppar runt en del och byter av varandra i olika konstellationer.

– Det är det som är så bra här, att man har möjlighet att testa olika båtar och olika positioner, säger David. 

Man skulle kunna tänka sig att det kan bli lite monotont att arbeta på samma sträcka över älven, dag ut och dag in. Men så ser inte David det.

– Visst, det passagerarna ser av oss däcksmän är när vi fäller upp och ner rampen för dem när vi lägger till, säger han. Men vi har ju faktiskt en hel del andra arbetsuppgifter, vi har servicetid på båten och övningar som ska göras. Och det är i vilket fall inte i närheten av lika monotont som att sitta instängd på ett kontor.

Mikael Hellström, befälhavare på Eloise, trivs bra med att jobba i älvtrafiken. 

– Det är ofta mycket trafik att ta hänsyn till, många stora båtar som går i älven så jag skulle inte säga att jobbet hinner bli långtråkigt direkt, säger han.

David Öberg jobbar just nu som avlösare, vilket innebär att han inte har något fast schema utan hoppar in där det behövs när någon är sjuk eller ledig. Det trivs han med. Men i sommar väntar annat.

– Då ska jag vara på Skarven som kommer att gå ute i skärgårdstrafiken, säger han. Det blir fint att kunna njuta lite av sommaren.